آموزش تولید محتوا + به همراه مثال های کابردی

در این مقاله قصد داریم به شکل مفصل و دقیق به سوال آموزش تولید محتوا و تمام جوانب اون بپردازیم. دنیای امروز پر از محتواست. همین الان در حال خوندن یک محتوا هستین. بدون شک قبل از این مطلب هم در حال خوندن محتوای دیگه ای بودید و جای تعجبی نداره اگه بگیم از لحظه بیدار شدن از خواب تا لحظه ای که دوباره می خوابیم در حال دیدن و خوندن محتوا هستیم. البته توی خواب هم ممکنه همون محتوا ها رو ببینیم دوباره (جالبه نه؟!) پس به نحوی با محتوا احاطه شدیم. اگر بخوایم یک مثال در این رابطه بزنیم میتونیم محتوا رو مثل یک استخر تصور کنیم و ما هم دقیقا افتادیم وسط این استخر. اگر شما هم قصد دارید راجع به تولید محتوا بیشتر بدونید و پاسخ سوالات خودتون در این رابطه رو بگیرید این مقاله برای شماست، خودِ خودِ شما.

تعریف تولید محتوا دقیق و بی حاشیه !

تولید محتوا یک پروسه شامل برنامه ریزی، نوشتن، ویرایش کردن و انتشار هست اونم بیشتر برای مقاصد تجاری و کسب درامد. البته بسیاری از محتواها هستن که اهداف دیگه ای دارن اما وقتی در مورد تولید محتوای دیجیتال صحبت می کنیم منظورمون همون تولید محتوا برای افزایش فروش و در یک کلام تولید محتوای تجاری هست. حالا که تعریف تولید محتوا رو به طور خلاصه بیان کردیم بیاین یکم ریز تر به قضیه نگاه کنیم.

وقتی حرف از تولید محتوا میشه همه فکر میکنن فقط باید بنویسیم و بنویسیم و بنویسیم و…..

ولی تولید محتوا فقط نوشتنِ محض نیست. هر چیزی که فکرش رو بکنید جزئی از تولید محتواست. مثلا:

  • همه ویدئو های سطح اینترنت
  • ایمیل هایی که هر روزه به دست شما میرسه
  • تبلیغاتی که توی تلویزیون پخش میشه
  • پست هایی که تو اینستاگرام لایک میکنیم
  • پادکست ها و سخنرانی ها
  • و…

دوباره اون مثال رو بیارین توی ذهنتون، محتوا مثل یک استخره و ما هم همیشه در تماس مستقیم و غیرمستقیم با محتوا هستیم.

خب، گفتیم محتوا فقط نوشتن نیست، حالا میدونین که همین ویدئوها و پادکست ها هم به نوعی تولید محتوا هستن. اما «نوشتن» پایه و اساس تولید محتواست. یعنی همون پادکستی که تولید میشه احتمالا یک نویسنده متنش رو نوشته یا ایده همون ویدئو از یک محتوای مکتوب گرفته شده.

به احتمال زیاد الان یک درک بالا از بحث تولید محتوا دارید و می تونین به سوال تولید محتوا چیست پاسخ بدین. اما کار همین جا تموم نمیشه و اگر میخوایم دنیای تولید محتوا رو بشناسیم چند موضوع دیگه وجود دارن که دونستن اون ها فهم ما از تولید محتوا رو عمیق می کنه. بهتون قول میدم که بعد از تموم شدن این مقاله به هر سوالی در مورد تولید محتوا میتونین پاسخ بدین و از اون مهم تر می تونین تولید محتوا کنین. بله این مقاله یک منبع آموزش رایگان تولید محتوا هم هست. در ادامه چند توصیه کاربردی برای تولید محتوای عالی براتون داریم که حتما در تولید محتوا بهتون کمک می کنه.

راجع به تولید محتوا صحبت کردیم و گفتیم هر چیزی که در فضای مجازی یا غیرمجازی تولید میشه و یک بسته اطلاعاتی رو به ما می رسونه یک فرایند تولید محتواست. اما در فضای اینترنت وقتی صحبت از تولید محتوا می کنیم منظورمون تولید محتوای متنی و به ویژه برای بخش وبلاگ سایت هاست. حالا بیاین با تولیدکننده محتوا آشنا بشیم و راجع به شغل تولید محتوا بیشتر بدونیم.

همچنین بخوانید: سفارش تولید محتوا متنی

آشنایی با یک تولیدکننده محتوا

تولیدکننده محتوا یک آدمِ عاشقِ نوشتن هست. استیو جابز رو که میشناسین، صاحبِ اپل، این انسانِ موفق در حوزه تجارت و اینترنت، یک راز برای موفقیت در شغل رو بیان می کنه. بیشتر توضیح نمیدم خودتون ببینید:

پس اگر میخواین در کارتون موفق بشید باید عاشق اون کار باشید چون فقط در این صورته که اگه شکست بخورید دوباره تلاش می کنین و روش تون رو عوض می کنین تا جایی که جواب بده!

در تولید محتوا هم قضیه همینه. باید عاشق نوشتن باشین تا جایی که نوشتن براتون آسون بشه و برای نوشتن دچار زحمت نشین! پس حالا دوباره اون جمله اول رو تکرار میکنم: تولیدکننده محتوا یک آدمِ عاشقِ نوشتن هست.

دومین شاخصه یک تولیدکننده محتوا اینه که همیشه در حال یادگیریه. از هر لحظه ای برای آموختن نکته ای جدید بهره می گیره. برای همین مغزش همیشه آماده ی تولید محتواست. همیشه می تونه راجع به موضوعی که بهش ارجاع داده میشه تولید محتوا کنه و از علم و مخصوصا تجربه هاش استفاده کنه.

شغل تولید محتوا هم شغل جالبیه نه؟ به طور قطع برای کسایی که عاشق یادگیری و یاد دادن و در نتیجه رشد کردن هستن یک شغل رویاییه.

حالا که راجع به تولید کننده محتوا توضیح میدیم فرصت خوبیه که کمی راجع به درامد تولید محتوا بگیم. اگر بخوام خلاصه بگم همه چی به کیفیت و کمیت کار بستگی داره. همین الان یه تعداد تولید کننده محتوا درامد میلیونی روزانه دارن و از علم و تخصصشون پول در میارن. پس اگه با اصول و طبق قواعد کار جلو برید هیچ چیزی نمی تونه درامد تولید محتوا رو برای شما محدود کنه. البته تعداد تولیدکنندگان محتوا هم کم نیست و هر کس مطابق حجم کاری که انجام میده و کیفیت محتواها و متنی که مینویسه دستمزد یا حقوق متفاوتی داره.

پس اگه بخوایم به طور خلاصه این بخش رو بگیم:

  • تولیدکننده محتوا عاشق نوشتنه
  • تولید کننده محتوا همیشه در حال یادگیریه
  • تولیدکننده محتوا می تونه درامد فوق العاده ای داشته باشه

قبل از این که این بخش رو تموم کنیم و بریم سراغ ادامه بحث باید بگم که تاثیر تولیدکنندگان محتوا بر ذهن مخاطب و مشتری و به طور کل، تاثیر اون روی جامعه فوق العاده بالاست. یک کارشناس تولید محتوا متخصص و کاربلد با نوشتن یک محتوا می تونه یک کسب و کار رو «زیر و رو» کنه. می تونه با نوشتن یک محتوا در وبسایت خودش یک محصول رو Promote کنه یا ساده بگم کاری کنه اخبار اون محصول همه جا بپیچه. نکته جالبش اینه که می تونه اثر معکوس هم بذاره یعنی با نوشتن یک نقد بر یک محصول، تمامِ اعتبار اون بیزینس رو زیر سوال ببره. این قسمت رو فقط برای این گفتم که نباید قدرت تولید محتوا رو دست کم بگیریم و اون رو سطح پایین تصور کنیم. به این مساله در جهان خیلی توجه میشه برای همین اهمیت و تاثیر برخی وبلاگ نویسان از اهمیت صاحبان کسب و کار های بزرگ اگر بیشتر نباشه، کمتر هم نیست. پس به این شغل با این دیدِ بزرگ و قدرتمند نگاه کنین.

آموزش تولید محتوا

خب اگه شما هم قصد دارید تولید محتوا رو یاد بگیرین و ازش کسب درامد کنین یا حتی برای محصولات و خدمات خودتون تولید محتوا کنین می تونین از آموزش تولید محتوا استفاده کنین. این دوره شامل چند ساعت آموزش ویدئویی تولید محتواست.

توی این دوره به طور حرفه ای و البته دقیق، تولید محتوا رو آموزش میدیم جوری که تمامِ «زیر و بم» کار رو یاد بگیرید و بعد از انجام تمرینات تبدیل به یک تولیدکننده محتوای متخصص بشین. دوره آموزش تولید محتوا دارای پشتیبانی انلاین هم هست و ما همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم و حتما تا یادگیری کامل تولیدمحتوا همراهیتون می کنیم. توی یک جمله خلاصه بگم:

تا شما رو تبدیل به یک کارشناس خبره تولیدمحتوا نکنیم، «ول کن» نیستیم.

مهارت هایی برای تولید محتوا

خب حالا که با تولید محتوا آشنا شدین میریم سراغ تکنیک ها و مهارت هایی که هر تولیدکننده محتوا باید داشته باشه. این نکات رو حتما به خاطر بسپرید چون برای تهیه یک محتوای فوق العاده و اثربخش لازمه.

راحت و ساده بنویسین

کلیدِ تولید محتوای عالی، ساده نویسی و ساده گویی هست. فرض کنین یک محتوا توسط برترین تولیدکننده محتوای جهان نوشته شده، اما اگه با سختی نوشته شده باشه، به طور قطع، مخاطب میلی به خوندن پیدا نمی کنه. ممکنه چند خط از مطلب رو بخونه ولی مطمئنا کار رو نصف و نیمه رها می کنه میره.

دو توصیه پائین رو برای تولید محتوای روان و ساده به خاطر بسپرید:

  1. سرگرم کننده بنویسین: وقتی در حال تولید محتوا هستین با توجه به موضوعی که مینویسین سعی کنین مخاطب سرگرم محتوای شما بشه وگرنه روی اولین چیزی که ببینه کلیک می کنه و بای بای!
  2. کوتاه بنویسین: نوشتن جملات کوتاه باعث میشه حواس مخاطب جمع باشه. اگر فاعل جمله اینجا باشه، فعلش اون سر دنیا باشه، معلومه هیچ کی اونو نمیخونه. پس حتما کوتاه نویسی در تولید محتوا رو رعایت کنین.

به زوایای جالب کار توجه کنین

روزانه 5/2 میلیون پست در اینترنت منتشر میشه. یه تحقیق جالبی منتشر شده بود و میگفت اگر بخوایم همه این ها رو که تا الان تولید شده بخونیم 15000 سال زمان لازمه. حالا تصور کنین وقتی تموم میشه تو این مدت چند محتوای دیگه تولید شده؟! سرسام آوره!

بحث ما اینه که بین این همه محتوا که البته بیشترشون حتی یبارم خونده نمیشه چطوری بنویسیم که اولا دیده بشه و دوما به اشتراک گذاشته بشه؟ جوابش ساده است: به زاویه های جالبِ بحث بپردازید.

پرداختن به کلیشه ها نمی تونه توجه مخاطب رو جلب کنه. باید خلاقانه بنویسیم. باید به نکاتی اشاره کنیم که هیچ جای دیگه به اون ها پرداخته نشده. مثلا به جای این که یک محتوا در مورد چیستیِ تولید محتوا بنویسیم، بیایم و تولید محتوا رو در عمل یاد بدیم و نکاتی رو بگیم که هیچ جای دیگه توضیح داده نمیشه. اینجوری محتوای ما مخاطب رو خوشحال تر می کنه!

آموزش تولید محتوا: کاربردی بنویسین

برای بیشتر موضوعات، محتوا نمیتونه سرگرم کننده باشه. خیلی بحث ها جدی اند و باید خیلی جدی به اون ها پرداخته بشه. در چنین شرایطی باید سبک تولید محتوا رو عوض کنیم. باید کاملا کاربردی و به درد بخور بنویسیم. در ادامه چند توصیه برای کاربردی نوشتن و مفید نوشتن محتواهای جدی رو میخونین:

  1. مثل یک پروسه توضیح بدید: 10 قدم برای تعمیر ماشین اصلاح ، 5 پله برای یادگیری تولید محتوا . 19 مورد چک لیست سئو برای سال2021 . این سبک محتواها به مخاطب نشون میده که قرار نیست در انبوهی از جملات گم بشه. زمانی که یک لیست از مراحل برای انجام یک کار تهیه می کنین یا چند تکنیک برای انجام یک کار معرفی میکنین محتوای شما به «شدت» مورد توجه قرار میگیره.
  2. این کار به معنی سرِهم کردن چند مورد پشت سرِ هم نیست. بلکه باید راهنمای قدم به قدم باشه. دقیق باشه. مثل یک دستور آشپزی که مخاطب باید قدم به قدم با شما همراه بشه تا به هدفش برسه. متاسفانه خیلی از تولیدکنندگان محتوا این تکنیک رو اشتباه میزنن! و در مورد هر چیزی از چنین عناوینی استفاده می کنن. می دونین در نهایت چی میشه؟ مخاطب میاد و میبینه اون چیزی که میخواست به دست نیاورد و اون عنوان الکی بود. به نظرتون دوباره به اون سایت سر میزنه؟
  3. نویسنده 16 قدم برای یادگیری سئو (SEO) طراحی کرده و اون ها رو در یک محتوا توضیح داده. خیلی دقیق نوشته شده و مخاطب قطعا پس از خوندن محتوا به اون چیزی که می خواست می رسه. از این دست محتواها در زبان فارسی کم داریم و جا برای تولید این گونه محتوا بسیار زیاده.
  4. از مثال استفاده کنید: مثال ها محتوای شما رو خوندنی می کنن. از مثال های واقعی استفاده کنین. سعی کنین خواننده رو به شکل حقیقی با قضیه درگیر کنین. از مثال های روزمره استفاده کنین. از تجربه های شخصیتون استفاده کنین و اون ها رو به جای مثال به کار ببرین. در این صورت مخاطب حس نزدیکی و صمیمیت پیدا میکنه و این مساله خیلی در تاثیر گذاری بر مخاطب در تولید محتوا اهمیت داره.
  5. مطالب رو آپدیت کنین: فرض کنین در یک فرایند تولید محتوا یک پروسه برای انجام یک کار رو توضیح دادین. مثلا 10 روش برای بهبود سئو سایت. یک سال از تولید محتوا برای اون مطلب می گذره و اون مقاله با محتوای قدیمی داره خاک می خوره! این کار دو تا ایراد بزرگ داره: اولا اون روش ها دیگه قدیمی شده و باید روش های جدید تر رو معرفی کنین و ثانیا گوگل محتواهای قدیمی که خاک می خورن رو پله پله می بره پایین تر و پایین تر.

قابل اعتماد بنویسین

اگر میخواین محتوای شما به اشتراک گذاشته بشه باید قابل اعتماد بنویسین. اگه میخواین محتواهای شما در سطح وب منتشر بشه و بک لینک (Back link) دریافت کنین باید اعتماد مخاطب رو جلب کنین. این کار امکان پذیر نیست مگر اینکه اصل صداقت رو رعایت کنین. این چند مورد رو برای تولید محتوای قابل اعتماد در ذهن داشته باشین:

  1. با املای صحیح بنویسین: ممکنه بی ربط به نظر بیاد ولی فرض کنین در مورد محصولات یک فروشگاه در حال تولید محتوا هستید. اگر متن شما غلط املایی داشته باشه مخاطب به چی فکر میکنه؟ با خودش میگه وقتی یک متن رو به درستی نمی نویسن از کجا معلوم خدمات و محصولات شون قابل اعتماد باشه؟
  2. از آمار واقعی استفاده کنین: از اعداد و ارقام استفاده کنین. برای مثال: 82 درصد ترافیک سطح اینترنت به تماشای ویدئو اختصاص داره. به کار بردن آمار به مخاطب می فهمونه محتوای شما با دقت تولید شده و براش وقت گذاشتید و حتما ارزش خوندن داره.
  3. از تجربه هاتون بگین: همون طور که گفتیم استفاده از مثال های روزمره، متن رو کاربردی میکنه و علاوه بر اون باعث میشه مخاطب احساس صمیمیت کنه و در نتیجه به شما و حرفاتون اعتماد کنه. اگه تا به حال کلیشه ای تولید محتوا می کردین از الان روش تون رو تغییر بدین و از تجارب دسته اول خودتون استفاده کنین. از کاربرد محصولات برای خودتون حرف بزنین. در این صورت مخاطب راحت تر به شما و حرفتون اعتماد می کنه.

از عنوان و مقدمه مجذوب کننده استفاده کنین

بیشتر مخاطبین در ابتدا 15 ثانیه صرف دیدن مقاله می کنن. توی این مدت کوتاه اگه چیز خاصی توجهشون رو جلب کنه مقاله رو میخونن در غیر این صورت بازم بای بای…

توی این زمان کم، اهمیت تیتر ها خیلی حس میشه. چند کلید طلایی برای نوشتن عناوین جذاب رو در ادامه بخونین:

  1. عناوین با کلمات بیشتر، مخاطبِ بیشتری دارن: یک تحقیق نشون میده هر چی تعداد کلمات عنوان بیشتر باشه و متن مقاله رو بهتر توضیح بده، بیشتر کلیک میخوره. اگر بپرسید چه تعداد کلمه مناسبه؟ باید بگم تعداد مشخصی وجود نداره یعنی تحقیقی در این رابطه انجام نشده البته توی زبان انگلیسی گفته میشه بین 14 تا 17 کلمه عالیه اما توی زبان فارسی این تعداد فرق داره. به هر حال نکته اصلی اینه که تعداد کلمات در حدی کوتاه نباشه که مخاطب به خوندن ترغیب نشه و به قدری زیاد نباشه که مخاطب رو گیج کنه.
  2. از احساسات استفاده کنین: در تولید محتوا به تیتر ها و عناوین عشق بورزید. این تیتر ها مهم ترین چیز در تولید محتوا هستن. از کلمات حاوی احساس استفاده کنین. اینجوری مخاطب جذب میشه. کلمات حاوی احساس مثل : قدرت، عشق، زیبا، امنیت، باور، مهر، آرامش یا کلمات برعکسش مثل: نفرت، خطر، خشم و.. همه و همه دارای بار احساسی هستن و باید از قدرت این کلمات در تولید محتوا استفاده کرد.
  3. محتوا رو معرفی کنین: تلاش کنین در کمترین کلمات موضوع اصلی رو بگین. اگر مخاطب سریعا بفهمه موضوع بحث چیه، راحت تر تصمیم میگیره مقاله شما رو بخونه یا نه. اما اگه متوجهِ موضوع نشه وقت بیشتری رو صرف این کار نمیکنه و ترجیح میده بره و مقاله دیگه ای رو بخونه پس حتما صریحا و روشن موضوع بحث رو در ابتدا مشخص کنین.

آموزش تولید محتوا: مخاطب رو بشناسین

بیشترین اشتباهی که تولیدکننده های محتوا انجام میدن اینه که بدون هیچ شناختی از مخاطب شروع به نوشتن میکنن. باید قبل از هر چیزی مشخص کنین محتوا رو برای چه کسی مینویسین. مخاطب شما چند ساله هس؟ مرد یا زن؟ تحصیلات مخاطب تون چیه؟ باید قبل از شروع تولید محتوا به این سوالا پاسخ بدین. فقط در این صورت میتونین محتوای ارزشمند تولید کنین. خیلیا فقط مینویسن برای اینکه ثابت کنن میتونن تولید محتوا کنن. این دلیل کافی نیست. باید برای مخاطب ارزش آفرینی کنین. لازمه اش اینه که مخاطب یا خواننده رو بشناسین. اینجا چند تکنیک برای شناخت مخاطب قبل از شروع تولید محتوا داریم:

  1. ساخت پرسونا: پرسونای مخاطب یعنی شخصیت مشتری یا خواننده یک محتوا رو از قبل شروع به تولید محتوا طراحی کنیم. برای چه کسی مینویسیم؟ چرا می نویسیم؟ یک لیست از ویژگی های مخاطب هدفتون تهیه کنین و قبل از تولید محتوا اون رو پر کنین.
  2. پرسش از مخاطب: می تونین تولید محتوا رو با یک پرسش شروع کنین. یا با سوال تموم کنین. اینجوری مخاطب به سوال ما جواب میده و این کمک میکنه تا مخاطبمون رو بیشتر بشناسیم. اگه با نیاز های مشتری آشنا بشیم می تونیم اون نیازها رو برآورده کنیم. تصور کنین یک سایت همیشه تولید محتوا میکنه. خیلی بروز و آپدیت. ولی فقط یک سری متن رو پشت سر هم پست می کنه بدون این که با مخاطب ارتباط برقرار کنه. در این صورت مخاطب ها کم کم از شما فاصله میگیرن چون به نیازهاشون توجه نمیشه.
  3. استفاده از شبکه اجتماعی: شبکه های اجتماعی مثل واتساپ، تلگرام، اینستاگرام پلتفرم های عالی برای شناخت مخاطب اند. توی این ها می تونین رفتار مخاطب خودتون رو رصد کنین. چه پست هایی رو لایک می کنه یا کجاها کامنت میذاره. «مخاطب، سوگلیِ تولیدکننده محتواست.» باید مثل «برگِ گل» ازش محافظت بشه و به نیازهاش پاسخ داده شه. باید رفتارشو با دقت بررسی کنیم تا ببینیم به چه چیزهایی علاقه داره. پس استفاده از سوشال مدیا یا همون شبکه های اجتماعی رو دست کم نگیرین. اینستاگرام فقط یک اپ سرگرمی نیست. یک منبع با ارزش برای شناخت هر کسی هست. اصلا وقتی میخوایم یکیو بشناسیم معمولا عکس پروفایلش رو می بینیم و بیو شو میخونیم. همین یعنی شناخت مخاطب.

حواستون جمع باشه!

وقتی در حال تولید محتوا هستین و ذهنتون مشغول کارهای دیگه هست بی شک کارتون خوب از آب در نمیاد. بیزینس های کوچیک و بزرگ دنبال یک راه حل میگردن تا تولید محتوا رو با آرامش بیشتری انجام بدن. ببینید؛ اگه هر کاری رو بدون برنامه و بدون یادگرفتن اصولش بخوایم انجام بدیم دچار استرس می شیم. استرسِ شکست. پس اول باید با اصول کار آشنا بشین و طبق یک برنامه دقیق جلو برین. (کاری که همین الان دارین انجام میدین درسته، ایول) اینجا چند راه واسه کاهش حواس پرتی ها و متمرکز بودن در تولید محتوا رو میخونین:

  1. برنامه محتوایی داشته باشین: داشتن یک برنامه برای تولید محتوا انقدر ارزشمنده که می ارزه چند ساعت در هفته یا ماه براش وقت بذارین. مشخص کنین که چه روزی قراره چه محتوایی رو تهیه کنین یا منتشر کنین. اینجوری فقط کافیه هر روز به برنامتون نگاه کنین و چند مورد رو ببینین که باید انجام بدین و تمام. با خیال راحت به تولید محتوا تون برسین.
  2. باور کنین که تولید محتوا مهمه: یادتونه ابتدای بحث راجع به اهمیت تولید محتوا صحبت کردیم. گفتیم یک تولیدکننده محتوا به قدری قدرتمنده که فقط با یک محتوا می تونه یک بیزینس رو متحول کنه. اینو باید با جون و دل باور کنین. وقتی به این باور رسیدید به شکل ناخودآگاه وقت بیشتری روی کار می ذارین و تمرکزتون حین تولید محتوا بیشتر میشه.
  3. همیشه یاد بگیرین: یادتونه برای چه امتحاناتی بیشترین استرس رو داشتیم؟ اونایی که یه ذره خونده بودیم ولی کافی نبود. یه چیزا میدونستیما ولی اصلا نمیشد به علم مون اعتماد کنیم. خیلی شرایط استرس زایی بود. در تولید محتوا هم همینطوره. اگه اصول کار و در یک کلام علم تولید محتوا رو داشته باشین هیچ وقت مشکلی پیش نمیاد. البته باید علمتون رو همیشه بروز کنین. مقالات تولید محتوا رو دنبال کنین. آموزش های جدید رو ببینید. تکنیک های جدید تولید محتوا رو یاد بگیرید. اینجوری همیشه میدونین چجوری بنویسین. در این شرایط نه حواستون پرت میشه نه کم کاری میکنین.

تحقیق رو فراموش نکنین

امروزه تولید محتوا بیشتر از همیشه رقابتی شده. مثل قدیم نیست که هر کی دو خط محتوا بنویسه و توی گوگل دیده بشه. نوشتن یک محتوای ارزشمند و پرمخاطب واقعا کار تخصصی هست. وجود این رقابت یک مزیت بزرگ داره. تولیدکننده های محتوا در شرایط رقابت تلاش میکنن بهتر بنویسن. تلاش میکنن ارزشمند تر خلق کنن. اگه شما هم می خواین تولید محتوا رو جدی دنبال کنین باید جزء این دسته باشین. اگه دوس ندارین محتوای شما هم بین میلیون ها محتوای اینترنت گم بشه، لازمه قبل از شروع یکم تحقیق کنین و مطلبی که قراره در موردش بنویسین یکم تخصصی تر درک کنین. حتما می پرسین چجوری تحقیق انجام بدیم؟ اینجوری:

  1. توی گوگل سرچ کنین: کلمه کلیدی مد نظرتون رو توی گوگل سرچ کنین و چند سایت اول رو با دقت بخونین. این ها محتواهایی هستن که بیشترین مخاطب رو دارن و مطمئنا تا حد زیادی طبق اصول و قواعد تولید محتوا نوشته شدن. اگه چند محتوای اول رو بخونین با اصل موضوع ارتباط بهتری برقرار می کنین و اون رو بهتر درک میکنین. برای مثال یک موردی که خودِ من درگیرش بودم. تولید محتوا برای آموزشگاه کنکوری بود. اول کلید واژه های اصلی رو در این حوزه پیدا کردم و «دونه دونه» سرچ کردم. همه مطالب رو با دقت خوندم. اول این که با اصلِ موضوع آشناییت پیدا کردم تا حدی که یک متخصص مطالب کنکوری شدم! دوم این که فهمیدم این سایت ها از چه روش و متدی برای تولید محتوا استفاده می کنن. چه آیتم هایی در مطالبشون دارن و از چه نوع تیتر هایی استفاده می کنن. این کار به من کمک کرد الگوبرداری کنم و محتوای خوبی تولید کنم. البته اینم بگم که الگوبرداریِ محض کار درستی نیست. چون اینجوری ارزش جدیدی ایجاد نشده فقط همون مطلب به نحو دیگه ای مطرح شده. بهترین کار اینه که از مطالب قبلی الگو بگیرین و اونو با خلاقیت و دانش خودتون ترکیب کنین.
  2. از بقیه همکاران بپرسین: در مجموعه ای که در حال تولید محتوا هستین حتما کارمندان و مسوولین دیگه ای هستن که میتونین از اون ها برای خلق یک محتوای ارزشمند کمک بگیرین. ازشون بپرسید که مشتری ها به چه مطالبی علاقمندن. چه نیاز هایی دارن. میتونین از مسوول فروش یا روابط عمومی سوال کنین. از جواب هاشون برای استفاده در تولید محتوا بهره بگیرین.
  3. مخاطب رو تحریک کنین! : هدف تولید محتوا ایجاد رغبت و میل در مخاطب برای انجام یک کاره. پس باید با لحنی بنویسین و از ادبیاتی خاصی استفاده کنین تا مخاطب برای اقدام تحریک بشه. هدف میتونه ثبت یک ایمیل ساده باشه یا ثبت نام برای یک وبینار یا خرید یک نرم افزار یا خرید موبایل و هر چیزی که دارید براش تولید محتوا می کنین. حالا چجوری این کارو بکنیم؟
  4. همدردی با مخاطب: خودتون رو جای خواننده بذارید. اول از همه از خودتون بپرسین که برای چی وارد این سایت شدین؟ چرا دارین این محتوا رو می خونین؟ مشکلتون چیه؟ حتما مخاطب شما دنبال راه حل برای یک گره یا مشکل یا مساله می گرده. حالا تلاش کنین کلید حل مشکل رو در تولید محتوا به مخاطب بدین. اگه این کار رو به شکل مستمر انجام بدین، مخاطب های بیشتری سراغِ شما رو میگیرن و از اون مهم تر حاضرن برای هر کاری که شما درخواست می کنین وقت بذارن. از ثبت نام برای دریافت ایمیل یا خرید یک کتاب یا حتی خرید محصولات فیزیکی.

آموزش تولید محتوا: سئو در تولید محتوا

هر کسی در حیطه تولید محتوا میدونه که «محتوا و سئو» دست در دست هم جلو میرن. بعد از این که مقاله نوشته شد اگر از نظر SEO بهینه سازی نشه بی شک بین نتایج گوگل گم میشه. همه ما میدونیم که ترافیک یک وبسایت چقدر مهمه. تعداد بازدید یک سایت نتیجه زحمات تولید کننده محتواست. پس حتما در تولید محتوا لازمه که اصول سئو رو بلد باشین و ازشون استفاده کنین. سئو یک بحث گسترده ست که اینجا خیلی نمیتونیم همه مطالب رو پوشش بدیم ولی یک سری کلیات رو مطرح می کنیم ولی برای به دست آوردن اطلاعات کامل باید منابع کامل تر رو هم مطالعه کنین.

  1. کلمات کلیدی رو فراموش نکنین: علاوه بر تیتر ها که محل اصلی قرار دادن کلید واژه کانونی محتوای شماست باید درون محتوا هم کلمات کلیدی رو قرار بدین. وقتی اینکار رو انجام می دین دو تا مزیت داره: اول این که مخاطب میدونه راجع به چه چیزی مقاله نوشته شده و دوم این که گوگل با استفاده از کلمات پر سرچ که در خودش ذخیره کرده مقاله شما رو بررسی میکنه و متوجه میشه که متن شما هم در این موضوع پر متقاضی نوشته شده.
  2. استفاده از کلمات LSI: این کلمات در تولید محتوا به تازگی مورد توجه واقع شدن. LSI به زبان ساده یعنی استفاده از عبارات و کلماتی که بیشترین ارتباط رو با موضوعِ بحث ما دارن و تقریبا مترادف کلمه کلیدی کانونی اند. تصور کنین یک مقاله در مورد «آموزش تولید محتوا» نوشته شده و در داخل این مقاله همین عبارت بارها تکرار شده. در طرف مقابل یک مقاله با همین موضوع نوشته شده ولی به جای این که عبارت آموزش تولید محتوا رو بارها تکرار کنه، از کلمات LSI استفاده کرده. برای مثال به جای اون عبارت، این عبارات رو به کار برده: یادگیری تولید محتوا، روش نوشتن محتوا، نحوه ساخت محتوا، نوشتن مطلب بلاگ و… . موتور هوشمند گوگل خیلی راحت این کلمات رو میفهمه و متوجه میشه همشون به یک موضوع اشاره دارن و شما رو برای کلمه آموزش تولید محتوا بالاتر از دیگران در نتایج نشون میده. البته تعداد به کار بردن کلمه کلیدی به حجم کل کلمات مقاله بستگی داره که مقدار مجاز و مناسب اون رو یا چگالی کلمه کلیدی رو در ادامه میگیم.

نکته مهم در استفاده از کلمات کلیدی اینه که کاملا طبیعی رفتار کنین. زیاده روی نکنین. به تعداد کافی از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنین. اگر بخوایم دقیق تر توضیح بدیم به ازای هر 100 کلمه تولید محتوا باید 2 – 3 بار کلمه کلیدی استفاده بشه. این تعداد یک مقدار استاندارده. در گذشته تولیدکنندگان محتوا یک مطلب رو پر از کلمه کلیدی می کردن و مخصوصا در قسمت برچسب ها 50 تا کلیدواژه مختلف اضافه می کردن. ولی امروز دیگه این کار جواب نمیده. گوگل به راحتی متوجه میشه که در حال زیاده روی در SEO هستید و قصد دارین گوگل را گول بزنین! ممکنه با این کار در اون کلید واژه پنالتی بشین (پنالتی شدن در SEO به این معناست که از لیست نتایج گوگل حذف میشین و به این سادگیا بر نمی گردین سر جای اول).

از ساختار مناسب استفاده کنین: حتی اگه یک محتوای بی نظیر بنویسین که هیچ نمونه مشابهی نداشته باشه، ممکنه به راحتی در نتایج گم بشه. چرا؟ چون طبق یک ساختار و فرمت استاندارد نوشته نشه. تجربه نشون میده مقالاتی که طبق فرمت و چارچوب ساختاری مشخص تولید میشن به مراتب مخاطب بیشتری رو جذب میکنن. حالا چجوری یک ساختار مناسب بسازیم؟

کوتاه بنویسین: استفاده از جملات کوتاه کلید این قسمته. ساده و کوتاه بنویسین. مخاطب وقت زیادی نداره. میخواد سریعا یاد بگیره. پس فورا برید سراغ اصل مطلب. سریعا خواننده رو به هدفش برسونید. اگه اینجوری بنویسین اون مخاطب مشتری دائم شما میشه. هر از گاهی دوباره به شما سر میزنه. چون با متن شما ارتباط برقرار میکنه و اونو میفهمه.

متن رو بشکنید: همون طور که جملات تون بایستی کوتاه باشه، پاراگراف ها هم باید کوتاه باشن. برای شکستن متن طولانی به قطعات کوچک تر از تیتر های میانی استفاده کنین. هدینگ های میانی مثل H2 و h3 یا h4 امتیاز خوبی محسوب میشه. هم گوگل به چنین مقالاتی رتبه خوبی میده هم مخاطب سریع تر جوابش رو میگیره و به راحتی متوجه میشه هر قسمت متن شما راجع به چیه. گوگل خیلی واضح میگه: مقالاتی رو که به شکل لیست درست میشن و هر قسمت دارای عنوان مشخصی هست خیلی دوست داره. اگر دقت کرده باشین وقتی یک کلیدواژه پر کاربرد رو توی گوگل سرچ می کنیم. بخشی با عنوان People also ask (همچنین افراد می پرسن) باز میشه که سوالات پرکاربرد مخاطبین رو نشون میده. برای پاسخ این سوالات چه سایت هایی رو نشون میده؟ سایت هایی که از لیست استفاده میکنن و جواب رو «رک و پوست کنده» تحویلِ مخاطب میدن.  البته این مورد در زبان فارس هنوز راه اندازی نشده ولی به ما می فهمونه که استفاده از لیست و تیتر های میانی اهمیت دارن.

از عکس استفاده کنین: مردم عکس رو دوس دارن. مخصوصا عکس های رنگی. دنیای واقعی ما رنگیه. رنگ همه جا هست. اگه مطلب ما متنِ محض باشه حوصله خواننده سر میره. حتما از عکس های باکیفیت و پررنگ استفاده کنین. اگه میتونین عکس های اختصاصی طراحی کنین. اینفوگرافیک بسازید. اینفوگرافیک ها ترافیک زیادی رو جذب میکنن. کاربران علاقه زیادی به اینفوگرافیک نشون میدن. یکی از برترین پست های گوگل در آموزش SEO فقط از اینوگرافیک استفاده کرده و هیچ متنی نداره. گوگل کاملا متوجه میشه که اون پست دارای عکسی با محتوای زیاد هست. لازم نیست متن شما در پست نوشته بشه تا گوگل اون رو بخونه. هوشمندی گوگل به حدی رسیده که داخل عکس ها رو هم میخونه. به همین جهت قابلیت سرچ تصاویر هم برای گوگل ایجاد شده. یعنی میشه یک عکس رو بارگزاری کرد و گوگل عکس های مشابه اون رو به ما نشون میده.

خب حالا اگه دنبال یک راه عالی برای پیدا کردن بهترین عکس ها میگردین پیشنهاد ما پینترست هست. این اپلیکیشن هم کمک میکنه پست هاتون رو در شبکه اجتماعی قدرتمندی مثل پینترست منتشر کنین و هم در این اپ عکس های جذاب و با کیفیت زیادی وجود داره. حتما از این مورد استفاده کنین. البته سایت های دانلود عکس دیگه ای هم وجود دارن که خیلی ازشون استفاده میشه  مثلا Unsplash و Pexels. اگر نمیخواین عکس هایی که در متن می ذارید کپی باشن، کافیه سایزش رو تغییر بدین. اینجوری جدید محسوب میشه و اختصاصیِ شما میشه.

لینک سازی انجام بدین: لینک سازی در گذشته به قدری اهمیت داشت که طراحان سایت برای این که سایتشون دیده بشه و در گوگل جایگاه خوبی پیدا کنه، هزینه ای رو پرداخت می کردن تا لینک سایت شون در سایت های دیگه قرار بگیره. اینجوری گوگل فکر میکرد اون سایت چقدر خوبه که بقیه بهش استناد میکنن. برای همین بعضی سایت ها اقدام به فروش بک لینک کردن. یعنی از شما پول می گرفتن تا لینک شما رو توی سایتشون بذارن. ولی گوگل جلوی این زرنگ بازی! رو گرفت. این سایت ها به «مزرعه لینک» معروف شدن. مزرعه های لینک، سایت هایی کم ارزش برای تبلیغ دیگر سایت ها هستن. کار به جایی رسیده که اگه از این طریق کسی بخواد سایتش رو ارتقا بده و ترافیک ورودی سایت و محتوا رو افزایش بده، گوگل سریعا تشخیص میده و ممکنه اون محتوا رو جریمه کنه. یعنی در نتایج نشون نده. چه چیزی برای تولیدکننده محتوا یا صاحب یک سایت بد تر از اینه که نتیجه کارش دیده نشه؟

ولی آیا لینک سازی هیچ فایده ای نداره؟ معلومه که داره. ولی باید طبق اصول انجام شه. ما دو نوع لینک سازی داریم. لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی. در ساخت لینک داخلی ما در محتواهایی که تولید می کنیم به مطلب دیگه وبسایتمون لینک میدیم تا مخاطب هر جایی به مشکل برخورد یا مطلبی رو خوب متوجه نشد به لینک جدید بره تا این متن رو بهتر و دقیق تر متوجه بشه. پس هر قسمتی از محتوای شما که با محتوایی دیگه ارتباط داره میتونین لینک قرار بدین. البته این مورد بیشتر برای SEO کار ها و کارشناسان SEO کاربرد داره و تولید کننده های محتوای عزیز لازم نیست این مورد رو بدونن. فقط خواستیم یک سری توضیحات در مورد SEO محتوا بدیم تا با این بحث هم کمی آشنا بشین.

ویرایش رو یادتون نره

بعد از این که تولید محتوا تموم شده و یک محتوای کامل با رعایت اصول ذکر شده نوشتین لازمه یک بار دیگه از اول اون رو بخونین و اگر به ویرایش نیاز داره. این کار رو انجام بدین. بهترین کار اینه که از یک دوست، آشنا، همکار و… بخواین تا متن شما رو بخونه و تغییراتی که لازمه رو به شما بگه. اگه شما مسوول همه امورِ تولید محتوا هستین باید یک روز بین نوشتن مقاله و ویرایش اون فاصله بذارید. به ذهنتون اجازه استراحت بدین. اگه همون روز بخواین ویرایش انجام بدین، ذهنتون اشکالات رو نمیبینه چون نمیخواد باور کنه اشتباهی اصلا وجود داره. پس حتما استراحت کنین و بذارید محتوای داغ تون خنک بشه. ولی در صورت امکان حتما از شخص دیگه بخواین این کار رو انجام بده. یادتون باشه پشت هر تولیدکننده محتوای نابغه یک همراه و دوستِ ویراستار وجود داره.

بذارید حسش کنه !

عوامل متعددی در ویروسی شدن یک محتوا دخیل اند. قدرت و شهرت برند، میزان انتشار محتوا و پرداختن به موضوعات پر طرفدار از مهم ترین فاکتور ها در موفقیت تولید محتوا اند. اگه یک مقایسه بین همه محتواهایی که ویروسی شدن و افراد زیادی اونا رو خوندن انجام میدیم خوبه. اینجوری متوجه میشیم چه چیزی بین این مقالات و محتواها مشترکه که اونا رو به چنین مطالب پر بازدیدی تبدیل کرده. در یک تحقیق که روی این محتواهای ویروسی انجام شده اون کلید طلایی رو کشف کردن. برانگیختن احساسات.

در قسمت عنوان نویسی اشاره کردیم و گفتیم تیتر هایی که بار احساسی بیشتری دارن بیشتر هم مورد توجه قرار می گیرن. همین مساله در متن محتوا هم وجود داره. یعنی در کلِ محتوا باید احساسات مخاطب درگیر ماجرا باشه. مهم نیست که محتوا چه فرمتی داره. ویدئو، آهنگ، مصاحبه، خبر، مقاله و… هر تولیدکننده محتوا اگر قصد داره کار ویژه ای انجام بده تا مردم در مورد کارش صحبت کنن و به عبارتی محتوایی مشهور و معروف بشه باید به این مساله توجه کنه. پس این دفعه که رفتید سراغ تولید محتوا ابتدا از خوتون بپرسید چرا این موضوع اهمیت داره؟ آیا میتونم بیشتر از احساسات استفاده کنم؟ چطوری این کارو انجام بدم؟ اگر پاسخ تون به این سوال منفیه، تولید محتوا ارزشی نداره.

پیدا کردن ایده برای تولید محتوا

من محتواهای زیادی نوشتم و مینویسم. ممکنه بپرسید بهترین راه برای پیدا کردن ایده چیه؟ چجوری موضوع تولید محتوا پیدا کنیم؟ راجع به چی بنویسیم؟ سوالاتی مثل این بیشترین سوالیه که پرسیده میشه. تموم شدن ایده یکی از معضلات همه نویسنده های محتواست. از هر تولیدکننده محتوا بپرسید چنین جوابی به شما میده. اینجا چند راهِ کاربردی برای پیدا کردن ایده میگیم که خیلی سریع کار میکنه و وقت زیادی هم نمیگیره:

  1. یک لیست ایده درست کنین: لازم نیست پای سیستم بشینید و فکر کنین که راجع به چی بنویسم. این کار هدر دادنه وقته. بهترین کار اینه که یک بار برای چند ماه موضوعات رو پیدا کنین. حتی اگر چند ساعت هم صرف پیدا کردن ایده های مختلف بکنین ارزششو داره. یک لیست درست کنین. لیستی پر از ایده. ایده هایی برای یک ماه. اینجوری توی یک ماه به مشکل تموم شدن ایده بر نمی خورین. 10 الی 12 ایده برای یک ماه پیدا کنین. هر وقت فرصت داشتین می تونین در مورد این موضوعات تولید محتوا کنین. وقتی یک بار ذهنتون متمرکز بر تولید ایده باشه راحت تر کار می کنین.
  2. از رقبا ایده بگیری: اگه نمی دونین راجع به چی تولید محتوا کنین، وبلاگ رقبا رو بررسی کنین. اینطوری در عرض چند دقیقه یک لیست ایده به دست میارین. اشتباه نکنین؛ نمیگم محتوا رو کپی کنین یا بازنویسی کنین. داریم راجع به الگوبرداری از ایده ها صحبت می کنیم. به موضوعات وبلاگ اونا نگاه کنید و راجع به مطالب که محتوا ننوشتید شروع به تولید محتوا کنید. در این صورت یک مزیت مخصوص شما ایجاد میشه و اون اینه که می تونین پست هایی بهتر از اونا طراحی کنین. نه فقط عنوان مطالب، خوندن کامنت ها هم می تونه ذهن شما رو برای خلق ایده تولید محتوا فعال کنه. حتما به همه بخش های سایت رقبا سر بزنید و اونو ارزیابی کنین.
  3. از گوگل کمک بگیرین: اگه به یک موضوع کلی فکر میکنین، میتونین اون رو داخل گوگل سرچ کنین. برید به پایین صغحه جایی که پیشنهادات گوگل نوشته میشه. اینا موضوعات مرتبط با سرچ شماست. می تونین راجع به هر کدوم از این ها تولید محتوا کنین. اگر هیچ موضوعی به نظرتون نمیرسه. یک سر به سایت های خبرگزاری یا سایت های محتوایی بزرگ بشید و ببینید اونا چه محتواهایی تولید می کنن. قول میدم اگه یک روز رو توی این سایت ها بگذرونین آن چنان ذهنتون ایده پرور میشه که فرصت ندارین راجع به همشون تولید محتوا کنین.
  4. از خودتون بنویسین: اگه دوس داشته باشین می تونین به یک داستان یا خاطره یا تجربه از خودتون بپردازین. داستانی های واقعی خیلی تاثیر گذارند. از سفر رفتن ها، تفریحات، موسیقی ها و… بنویسین. چه موزیکی نظر شما رو جلب کرده؟ کدوم بازیکن فوتبال رو دوس دارین؟ چه فیلم هایی رو نگاه می کنین؟ چجوری درس می خونین؟ چه ورزشی انجام می دین؟ همه این ها موضوعاتی برای تولید محتوا هستن. پس توی پیدا کردن ایده هیچ مشکلی نباید داشته باشین.

سخن آخر

خب به پایان این مقاله «خوش قد و بالا» رسیدیم. به طور خلاصه همه مطالب رو خیلی سریع با هم مرور کنیم. اول راجع به تعریف تولید محتوا صحبت کردیم و گفتیم هر چیزی که در فضای مجازی با اون رو به رو میشیم یک محتواست و شخصی به نام تولید کننده محتوا اونا رو تولید می کنه. گفتیم محتوا هر شکلی اعم از فیلم، تصویر، صوت، متن، مصاحبه و… می تونه داشته. در ادامه به چند مهارت که تولید کنندگان محتوا به اون نیاز دارن اشاره کردیم و هر کدوم رو توضیح دادیم. مثل ساده نویسی، جالب نوشتن، کاربردی نوشتن، قابل اعتماد نوشتن و… . گفتیم که باید عنوان و مقدمه ی جذابی بنویسیم چون عنوان مهم ترین بخش مقاله ست و اون چیزی که مخاطب رو به خوندن محتوا ترغیب میکنه یا دفع می کنه مقدمه محتواست. از شناخت مخاطب حرف زدیم و تحقیق پیش از تولید محتوا رو گفتیم. یکم از سئو گفتیم و اون چیزی که برای تولیدکننده محتوا در زمینه بهینه سازی محتوا لازمه بیان کردیم. گفتیم که ویرایش مطلب خیلی مهمه و حتما اجازه بدین یک شخص دیگه متن شما رو بخونه و اصلاح کنه. در نهایت هم درباره پیدا کردن ایده برای تولید محتوا توضیح دادیم.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشه. همچنین پاسخ سوالاتون درباره تولید محتوا و چیستیِ ماجرا گرفته باشین.

کدوم یک از این موارد بنظرتون مهم تره؟ کدوم رو از همین امروز در عمل اجرا می کنین؟

خوشحال میشم نظرتون رو کامنت ها بخونم.

 

امتیاز مطلب
5/5
اشتراک گذاری این مطلب
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email
این مطالب را هم ممکن است بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
خدمات ما