آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی چیست؟ آمیخته بازاریابی یکی از اصلی ترین مفاهیم حرفه بازاریابی است. این مفهوم شامل دسته‌ای از وسایل و ابزار‌های لازم برای یک بازاریابی صحیح است که هر کمپانی می‌تواند آن را به کار ببرد. 4 بخش عمده آمیخته بازاریابی که جلوتر درباره آن بحث خواهیم کرد شامل محصول و قیمت و موقعیت و تبلیغ هستند که در زبان انگلیسی با ۴p بیان می‌شوند.

فرایند آمیخته بازاریابی

روش آمیخته بازاریابی از سال ۱۹۶۰ آغاز شد و تحولات بزرگی در روش بازاریابی بوجود آورد. به شکلی که در این قرن ما شاهد آمیخته بازاریابی به عنوان یکی از پایه‌های لازم مدیریت محصول هستیم. آمیخته بازاریابی که یکی از معروفترین اصطلاحات بازاریابی است در بسیاری از کتاب‌ها و مقاله‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. کلمه 4p امروزه کاربرد بسیار خود را از دست داده و ۷p, ۸p   و…. و هر عدد دیگری امروزه به وسیله افراد متخصص جایگزین ان شده است. اما به طور کل این ۴ بخش رکن اصلی هستند.

نیل بوردن که استاد دانشگاه و رییس سابق انجمن باراریابی امریکا است این اصطلاح را با مفاهیم آن خلق کرد. آن زمان این مفهوم آنقدر شهرت پیدا نکرد. بعد از آن افراد دیگری با فواصل زمانی چند ساله وارد عرصه بازاریابی شدند و این موضوع را کامل کردند. به گونه‌ایی که مک کارتی توانست چهار عنصر معروف را برای فرایند آمیخته بازاریابی مطرح کند.

همچنین ببینید:   سفارش تولید محتوا خانواده

بوردن حدود دوازده عنصر جداگانه برای آمیخته بازاریابی مطرح کرد که مک کارتی با هوش و ذکاوت خود چهار عنصر اصلی را برای آن در نظر گرفت.

همچنین ببینید: سفارش تولید محتوا

ابعاد آمیخته بازاریابی

همانطور که مطرح شد، 4p به عنوان ابعاد آمیخته بازاریابی در نظر گرفته می‌شوند که شامل محصول یا product, place یا مکان و توزیع، promotion یا ترویج، price یا قیمت است.

هنگامی که از ترویج صحبت می‌کنیم، در واقع باید تبلیغ را هم در همین دسته قرار دهیم. نیل بوردن بر این موضوع تاکید داشت و موضوع تبلیغ را بسیار مهم تر می‌دانست اما برای اینکه این کلمات با حرف p آغاز شوند، مک کادتی مجبور به تغییرات جزئی شد.

همچنین هنگامی که درباره مکان صحبت میکنیم؛ باید کانال‌های پخش و توزیع را هم در همین دسته قرار دهیم که این‌بار هم مک کارتی در ماهیت آن تغییراتی ایجاد کرده است‌. کلمات دیگر به همان طریق اصلی خود مطرح شدند. بعد از مک کارتی افرادی وارد این زمینه شدند که توانستند موضوع 4p  را گسترش دهند.

به عنوان مثال کاتلر به بررسی این مبحث پرداخت و بیان کرد که عنوان محصول خود شامل تنوع محصولات و کیفیت محصول، طراحی محصول، ویژگی ‌های محصول، برند و اسم تجاری، ابعاد و بسته بندی، گارانتی، سیاست‌های مرجوعی است. او بیان کرد که بخش قیمت خود شامل سیاست اعلام قیمت رسمی، تخفیف‌ها و مشوق‌ها و سیاست‌های پرداخت نقدی است.

همچنین ببینید:   نحوه نوشتن ایمیل انگلیسی به استاد

همچنین بخش ترویج را شامل تبلیغات، برنامه‌های ترویج فروش، برنامه‌های استفاده از تیم فروش، روابط عمومی و بازاریابی مستقیم می‌دانست.

عنوان مکان که توسط مک کارتی مطرح شد، توسط کاتلر بسط داده شد و به بخش‌های کانال‌های توزیع، تصمیم ‌گیری درباره پوشش جغرافیایی، حمل و نقل و انبارداری و چیدمان تقسیم شد. علت این است که کاتلر چهار عنصری را که توسط مک کارتی مطرح شد را برای توضیح و پاسخ‌گویی به دنیای بازاریابی آمیخته کافی نمیدانست.

عناصر تشکیل دهنده

بعد از آن کاتلر ۴p دیگری را به عناصر قدیمی اضافه کرد که شامل People یا انسان،  Processes یا فرایند‌ها، Programs یا برنامه‌ها و Performance یا عملکرد است. گفتنی است که افزودن کلماتی که با حرف p آغاز می‌شود توسط افراد دیگر ادامه یافت و حتی تا ۴۴ pهم پیش رفت اما هیچ‌کدام استناد خاص برای تدریس نداشتند و اساس همان بر اساس 4pماند .

مثال آمیخته بازاریابی

برای اینکه این موضوع کاملا برای شما روشن شود یک مثال واضح و عینی برای شما خواهیم زد. اگر شما صاحب یک کسب و کاری مثل کفش فروشی باشید در وهله اول تمام مشتریان شما یا افرادی هستند که شما و کسب و کارتان را می‌شناسند و به شما نزدیک هستند، یا افرادی هستند که از منطقه کسب و کار شما عبور می‌کنند. این افراد مشتری هدف هستند.

همچنین ببینید:   سفارش تولید محتوا آشپزی

تمام افرادی که در محدوده هدف شما قرار دارند نیاز به کفش دارند ولی الزاما مجبور به خرید از شما نیستند بنابراین شما با یک امتیاز مثل بن تخفیف یا اجناس عالی می‌توانید درصد مراجعه را افزایش دهید.

در مرحله دوم کامل محصول و خدماتی که توسط شما مطرح می‌شود را مشخص کنید. مثل ویژگی‌های کفش، جنس و قیمت مناسب آنها یا امکان بازگشت محصول. بسیاری از خانواده ها توانایی خرید جنس درجه یک با قیمت بالا را ندارند بنابراین برای گسترش محدوده فروش در مرحله سوم قیمت خوبی برای کفش‌ها در نظر بگیرید. در مرحله چهارم آپشن برای خدمات خود انتخاب کنید مثل جوایز پس از خرید. در مرحله پنجم این اطلاعات و خدمات را به مشتریان نشان دهید. از هر روش تبلیغی استفاده کنید تا محصولات شما دیده شوند. در این مقاله به سوال آمیخته بازاریابی چیست؟ پاسخ دادیم. ما با یادگیری تمامی مفاهیم موجود در کسب و کار می توانید شاهد رشد بیزینس خود باشید.

 

امتیاز شما post
سفارش آنلاین در واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات پیشنهادی برای شما
علیرضا نادری
علیرضا نادری

داروساز، عاشق تولید محتوا و همیشه در حال آموختن و آموزش دادن هستم.

لینکدین من
اشتراک گذاری این مطلب
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email