تجزیه و تحلیل سفر مشتری به زبون خودمونی!

تجزیه و تحلیل سفر مشتری (Customer Experience) تجربیات مشتری از خرید محصول را نمایش می‌دهد و با توجه به این موضوع ما می‌توانیم به علایق و خواسته‌ی مشتری پی ببریم و از این موضوع برای رشد محصول و یا کسب و کارمان می‌توانیم استفاده کنیم و همینطورباعث می‌شود تعامل ما با مشتری افزایش پیدا کند و در این صورت فروش ما نیز افزایش می‌یابد.

نقشه سفر مشتری چیست؟

نقشه سفر مشتری در نگاه اول شاید ساده بنظر برسد اما زمانی که بر روی آن بیشتر تمرکز کنیم به پیچیدگی‌های آن پی می‌بریم این نقشه به کسب و کار‌ها بسیار کمک می‌کند و باعث پیشرفت بسیار زیاد آن‌ها نیز می‌شود و همینطور این امکان را به ارمغان می‌اورد که کسب و کارتان  را از دید یک مشتری نگاه کنید و به نقاط ضعف کارتان پی ببرید و در مدت بسیار کمی آن را اصلاح کنید.

نقشه سفر مشتری به ما این امکان را می‌دهد که علایق مشتری را بشناسیم و خواسته مشتری را برآورده سازیم و یک مشتری‌ای را که اولین بار است از محصول ما دیدن می‌کند را به یک مشتری همیشگی و وفادار تبدیل کنیم و همینطور این نقشه باعث می‌شود ما با مشتری تعامل راحت تر و سریع تری برقرار کنیم تا هرچه سریع تر خواسته مشتری را متوجه شویم و نیاز او را برطرف کنیم.

همچنین ببینید:   کاربرد اکسل در حسابداری

همچنین بخوانید: تولید محتوا ارزان

این نقشه ما را با تجربیات مشتری آشنا میکند و ما می‌توانیم متوجه میزان رضایت مشتری از محصولاتمان شویم و این موضوع به پیشرفت کسب و کارمان بسیار کمک می‌کند و با توجه به این موضوع ما می‌توانیم ارتباط راحت تری با مشتری بر قرار کنیم.

این نقشه، ایده بسیار ساده‌ای دارد و در عین حال بسیار پر کاربرد و پیچیده است و دارای مراحلی است که باید گام به گام انجام شود و هرچه این مراحل بیشتر باشد نقشه سفری طولانی تر و پیچیده تر خواهیم داشت. در این سفر باید به این موضوع توجه کرد که مشتری چگونه با محصول ما آشنا شده است و قطعا اولین چیزی که به ذهن همه ‌ی ما خطور می‌کند گوگل است و یا آشنایان و نزدیکانشان این محصول را به او معرفی کرده‌اند که در این صورت نقشه متفاوت تر و پیچیده تری خواهیم داشت.

در مسیر نقشه سفر ما باید شناخت لازم از مشتری را بدست آوریم تا بتوانیم با او سریع تعامل برقرار کنیم و شناخت مشتری و علایق او از مهم ترین بخش‌های نقشه سفر مشتری است.

همچنین ببینید:   تاثیر تولید محتوا بر مخاطب

مزایای نقشه سفر مشتری

این نقشه برای کسب و کار‌ها مزایا‌ی بسیار زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

  • این نقشه به ما کمک می‌کند تا با مشتری‌ها ارتباط سریع تری برقرار کنیم و همنیطور می‌توانیم با کمک این نقشه نقاط ضعف و قوت محصول و یا کسب و کارمان را بررسی کنیم و متوجه علایق و نیاز مشتری شویم.
  • نقشه سفر باعث می‌شود که ما بیشتر بر روی کارمان تمرکز کنیم و هر روز سعی کنیم کسب و کارمان را پیشرفته تر کنیم و این موضوع  باعث محبوب شدن ما میان مردم نیز می‌شود.
  • با توجه به شناخت‌های قبلی ‌ای که از مشتری‌هایمان بدست آورده‌ایم می‌توانیم با کمک این نقشه روی مشتریانمان تمرکز کنیم و خواسته‌ی آن‌ها را بشناسیم و برآورده کنیم.
  • این نقشه سفر بر اساس یک ترتیب منطقی طراحی شده است که باعث می‌شود ما یک کسب و کار دقیق داشته باشیم و روند کاری ما نیز اصولی پیش برود و شاهد پیشرفت عظیم خودمان باشیم.
  • نقشه سفر مشتری ما را متوجه این موضوع میکند که مشتری نسبت به چه چیزی علاقه نشان می‌دهد و از چه چیزی خوشش نمی‌آید و ما با توجه به این موضوع محصول مورد نظرش را به او نشان می‌دهیم و…
همچنین ببینید:   سفارش تولید محتوا فرهنگی

تهیه نقشه سفر مشتری

همه‌ی کسانی که صاحب یک کسب کار هستند و یا اگر می‌خواهید کسب و کار بزرگی را تاسیس کنید نقشه سفر مشتری کمک بسیار زیادی به شما می‌کند و این نقشه را خودتان نیز می‌توانید طراحی کنید و یا اگر توانایی این کار را ندارید می‌توانید از افراد ماهر در این حوزه کمک بگیرید.

قبل از طراحی یک نقشه سفر باید به این موضوع توجه کنید که در این طراحی هیچ چهارچوبی و یا قالب رسمی‌ای وجود ندارد به دلیل اینکه مشتری‌های هر کسب و کار با هم متفاوت است.

طراحی یک نقشه از تجزیه و تحلیل سفر مشتری مراحل خاص خودش را دارد که شامل 6 مرحله است که باید به خوبی انجام شود این مرحلات شامل (شناسایی و تعیین پرسونای مشتری، درک اهداف مشتری، برنامه ریزی برای نقاط تماس، شناسایی نقاط تماس، شناسایی نقاط درد مشتری، رفع موانع و اولویت بندی مشکلات و درآخربروز رسانی و بهبود است.)

 

امتیاز شما post
سفارش آنلاین در واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات پیشنهادی برای شما
علیرضا نادری
علیرضا نادری

داروساز، عاشق تولید محتوا و همیشه در حال آموختن و آموزش دادن هستم.

لینکدین من
اشتراک گذاری این مطلب
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email