تدوین استراتژی تولید محتوا

برای تدوین استراتژی تولید محتوا ابتدا لازم است با تعریف استراتژی و بعد از آن با مفهوم استراتژی محتوا آشنا شویم. این شیوه مطالعه موجب می شود درک بهتری از این موضوع داشته باشیم. امروزه در سطح نت، تعارفی که بتواند در ذهن مخاطب جای گیرد به خصوص در موضوع استراتژی تولید محتوا کم پیدا می شود. بنابراین در این مقاله تصمیم داریم به زبان خیلی ساده این موضوع را توضیح دهیم پس تا پایان با ما همراه باید.

تعریف مفهوم استراتژی

  • استراتژی به معنی راهبرد است.
  • استراتژی یک برنامه بلند مدت است.
  • استراتژی مسیر حرکت را نشان می دهد.

این چند مورد را همیشه به یاد داشته باشید. بنابراین زمانی که شنیدید کسی در مورد استراتژی یک کار حرف می زند، منظور او برنامه بلند مدت یا مسیر حرکت در آن موضوع خاص است.

آقای جک ولش یکی از مدیران موفق است که استراتژی را این طور تعریف می کند:

استراتژی یعنی اینکه من در مورد رقابت با دیگران به طور شفاف تصمیم بگیرم.

در واقع این جا هم به آن برنامه بلند مدت و مسیر حرکت اشاره شده است. حالا که با معنی دقیق این کلمه آشنا شدید به مرحله بعد یعنی استراتژی تولید محتوا می رسیم.

استراتژی تولید محتوا

استراتژی تولید محتوا یا Content Strategy به معنی ارائه یک برنامه بلند مدت و مناسب برای تولید محتوا ست که اثرات مفیدی هم برای مخاطب و هم برای شرکت داشته باشد. در استراتژی بازاریابی محتوایی، به شکل پیوسته به تولید محتوا پرداخته می شود تا نیاز های خریدار محصولات به طور کامل برآورده شود و همچنین مخاطبان دیگر برای خرید محصولات و یا استفاده از خدمات ترغیب گردند.

همچنین بخوانید  چگونه کلمات کلیدی مقاله را پیدا کنیم

تدوین استراتژی تولید محتوا

با تدوین استراتژی تولید محتوا دقیق می توانید میزان هزینه های خود را بسیار کاهش دهید و البته بازدهی تولید محتوا را در شرکت خود به اوج برسانید. بنابراین مراحلی که در ادامه ذکر می شود را به طور دقیق اجرا کنید.

مشخص کردن هدف

به طور دقیق و واضح بنویسید که در تولید محتوا چه هدفی را دنبال می کنید؟ می توانید از ساختار جمله زیر کمک بگیرید:

ما به (مشتری) کمک می کنیم تا به وسیله (محتوا) به (هدف) دست پیدا کند.

برای مثال:

  • ما به کنکوری ها کمک می کنیم تا با یادگیری برنامه ریزی به موفقیت تحصلی دست پیدا کنند.
  • ما به مدیران کسب و کار ها کمک می کنیم تا با یادگیری اصول مدیریت به موفقیت در حوزه رقابتی خود دست پیدا کنند.

به این صورت هدف اولیه شما مشخص می شود. حالا ادامه مراحل تدوین استراتژی تولید محتوا را انجام دهید.

مخاطبان را بشناسید

برای نشاخت مخاطب خود باید پرسونای آن را مشخص کنید. پرسونا مجموعه از خصوصیات رفتاری مخاطبان شماست. برای مثال مشخص کنید که مخاطبان شما چند ساله و چه جنسیتی هستند؟ درامد مخاطبان شما چقدر است؟ حالا بهتر می توانید نیاز های مخاطب را شناسایی کرده و برای آن ها تولید محتوا کنید.

همچنین بخوانید  تصاویر پس زمینه برای تولید محتوا

بهترین کانال ارتباطی را پیدا کنید

حالا مشخص کنید که مخاطبین شما بیشتر از چه راه هایی با شبکه اینترنت در ارتباط هستند؟ چطور می توانید محتوای خود را به دست آن ها برسانید؟ ایا اهل اینستاگرام هستند؟ یا بیشتر وقت خود را در یوتیوب هستند؟ در تهیه تدوین محتوا و تدوین استراتژی تولید محتوا خود این مرحله را به دقت اجرا کنید.

به نوع محتوای خود توجه کنید

حالا که مخاطب تان را شناختید نوبت به انتخاب نحوه تولید محتوا می رسد. همان طور که می دانید در سطح اینترنت چندین محتوا وجود دارد. محتوای متنی، صوتی و تصویری. کدام مورد برای شما مناسب تر است؟ مخاطب شما کدام محتوا را دوست دارد؟ سفارش تولید محتوا متنی یکی از راه های تولید محتوای بسیار موثر است که به جذب مخاطبان زیادی از طریق گوگل کمک می کند.

منابع را تقسیم بندی کنید

تا اینجا نیاز های مخاطب را شناسایی کردید و نوع محتوا را نیز مشخص کردید. حالا نوبت به برنامه ریزی مالی فرا می رسد. چه میزان می خواهید روی تولید محتوا هزینه کنید؟ طبیعی ست که هر چه بیشتر بودجه خود را به تولید محتوای هدفمند اختصاص دهید بازخورد زیاد تری از طرف مشتریان خواهید داشت. تخصیص منابع کافی به تولید محتوا در تدوین استراتژی تولید محتوا یک فاکتور سرعت بخش به شمار می رود.

همچنین بخوانید  چگونه یک برند شخصی بسازیم

تهیه تقویم تولید محتوا

یک تقویم منظم به شما نشان می دهد که در چه زمانی چه محتوایی را باید منتشر کنید. برای مثال مناسبت های مختلف را گرد آوری کنید و برای هر کدام یک محتوا متناسب را در زمان مشخص تولید کنید. تقویم محتوا در استراتژی تولید محتوا یک مرحله اساسی و مهم به شمار می رود.

ارزیابی نتایج

در مراحل تدوین استراتژی تولید محتوا در نهایت به ارزیابی و سنجش نتایج می رسیم. بررسی نتیجه ها مسیر ما را دقیق تر مشخص می کند. الان بهتر می توانیم نظر مخاطبین را درک کنیم و مسیر تولید محتوا را با دقت بیشتری ادامه دهیم.

امتیاز مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی برای شما
علیرضا نادری
علیرضا نادری

داروساز، عاشق تولید محتوا و همیشه در حال آموختن و آموزش دادن هستم.

لینکدین من
اشتراک گذاری این مطلب
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email