شما با استفاده از قیف فروش در بازاریابی دیجیتال میتوانید مشتریان خود را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید. در این مسیر ابتدا کسب و کار خود را به مشتری معرفی می کنید و در ادامه به روش های مختلف آن ها را ترغیب می کنید تا از خدمات یا محصولات شما استفاده کنید. اما برای اینکار چه استراتژیهایی لازم است؟ اگر شما هم قصد دارید از این مفهوم مهم در کسب و کار برای رشد و بهبود عملکرد کاری خود استفاده کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
قیف بازاریابی چیست؟
قیف بازاریابی یا marketing funnel یک ابزار یا یک روش کلی برای بررسی کلی مشتریان و نحوه کنترل بازار است. در یک بررسی کلی تعداد مشتریان از بالای قیف فروش در بازاریابی دیجیتال تا انتهای آن کاهش پیدا میکند.
مرحله اول در قیف فروش
در ابتدا که شما از محصول خود رونمایی میکنید، تعداد بسیاری از افراد تمایل زیادی برای خرید از شما دارند. در قسمتهای میانه قیف تعداد افرادی که نام کسب وکار و محصولات شما را میشناسند کاهش مییابد. و هنگامی که به انتهای پایینی قیف میرسید، تعداد فروش خیلی کم خواهد بود زیرا به دلیل عواملی مشتریان از خریدن محصولات شما صرفنظر میکنند.
همچنین بخوانید: سفارش محتوا ارزان
شما باید با برنامهها و استراتژیهای فروش خود کاری کنید که این قیف فروش از حالت مخروطی خارج شود و به یک لوله یا استوانه مبدل شود یعنی هر گروه از مشتریان شما، یک خریدار دائم باشند.
بهتر است با روشهای مناسب کاری کنید که مشتریان به سمت خواسته نهایی شما ( فروش، بازدید و…) هدایت شوند و اصطلاحا با فکر شما همراه داشته باشند. در خیلی از مراکز فروش این اتفاق میافتد و فروشندگان مشتری را ترغیب میکنند تا با تمام میل خود خرید را انجام دهد.
بخش بالایی قیف آگاهی نام دارد. در این بخش شما باید هرگونه اطلاعاتی که میتواند امتیاز شما را به عنوان یک فروشنده بالا ببرد به مشتری نشان دهید. هر مشتری هدفی از خرید دارد و قصد دارد تا یکی از نیازهای خود را براورده کند. بنابراین از تمامی منابع و روشها مثل رسانه، فضای مجازی، کتابها و… برای مشخص کردن نوع محصول و افزایش اگاهی در مشتری استفاده کنید. از این طریق مشتری نیز با فواید و مزایای محصول شما آشنا شده و راحت تر میتواند شما را به عنوان یک فروشنده انتخاب کند.
مرحله دوم قیف فروش
مرحله دوم ارزیابی نام دارد و این مفهوم را بیان میکند که مسئول فروش و بازاریابی باید اصطلاحا جای پای خود را سفت کند. در این مرحله باید کاری کنید که مشتری از میان چند انتخاب که حداقل یکبار از آنها استفاده کرده شما را ارزیابی و انتخاب کند. بهتر است یک وجه تمایز بین رقبا و خود به مشتری نشان دهید تا این موضوع را اثبات کنید.
مرحله سوم قیف فروش
مرحله انتهایی قیف فروش در بازاریابی دیجیتال مربوط به خرید است، حالا مشتریان شما به شما اعتماد دارند. انها قصد خرید دارند و شما میتوانید فقط با ضربه آخر و راهنمایی آنها را قانع کنید تا خرید را انجام دهند. تنها چند قدم مانده تا تبدیل به یک مشتری وفادار شوند. برای اینکه آنها را تبدیل به مشتری وفادار کنید سعی کنید با ارتباط با آنها از طریق رسانه و یا ارسال پیامک و ایمیل این اعتماد دائم را ایجاد کنید.
اهمیت قیف فروش در بازاریابی
وجود قیف فروش در بازاریابی و بررسی آن اهمیت و کاربردهای زیادی دارد که چند نمونه آن را ذکر میکنیم.
شما با استفاده از قیف فروش میتوانید به راحتی تشخیص دهید که چه کسانی صرفا به قصد خرید و نه با بررسی خاص دیگری از شما خریداری کردهاند و انگیزه خاصی از خرید از برند شما نداشتهاند. و همچنین میتوانید به آسانی مشتریان واقعی خود که تنها انتخاب و منبع آنها هستید را نیز شناسایی کنید.
شما بوسیله قیف فروش میتوانید جمعیت مشتریان وفادار، بالقوه، و تمامی مخاطبین خود را بدست اورید. بدیهی است که با چنین شناختی خیلی بهتر عمل خواهید کرد و خوب میدانید که در مورد گامهای بعدی چگونه پیشبینی کنید چون میزان فروش خود را میدانید.
اهمیت دیگر قیف فروش این است که شما مشکلات و مانعهایی که در سر راه فروش شما بوجود میآید را شناسایی میکنید و قادرید که آنها را حل کنید.
شما پس از آن در بازار تاثیر بیشتری خواهید داشت، هدف بالاتر و عملکرد بهتر شما و شناخت مسیر و خواستههای مشتری از دیگر مسائلی است که اهمیت قیف فروش را بیشتر میکند.
قیف فروش در اینستاگرام
مدتهاست که اینستاگرام به عنوان یک مرجع مهم در بازاریابی و کسب و کار به شمار میرود و اهمیت آن برای تمام کسب و کارها از زمانی روشن شد که رقبای آنها از این طریق درآمد بیشتری کسب کردند و بهتر دیده شدند.
اگر خیلی خوب زیر و بم های قیف فروش در بازاریابی دیجیتال را بشناسید. برای ایجاد آن در اینستاگرام بهتر است استوری ها را در مرکز این قیف قرار دهید. محتوا های زیبا و جذاب در اینستاگرام بسیار زیاد اند. بنابراین بهتر است یک وجه تمایز و خصوصیت چشمگیر را انتخاب کنید. فضای اینستاگرام متفاوت است. سعی کنید که حداکثر تعامل را داشته باشید و ارتباط خود را با مشتریان و مخاطبین در این فضا حفظ کنید.