آموزش مراحل نوشتن کتاب تا چاپ

مراحل نوشتن کتاب تا چاپ شاید به شما انگیزه بدهد تا برای تبدیل دانسته هایتان به کتاب اقدام کنید. در این مقاله به توضیحاتی به زبان ساده می پردازیم تا با مراحل نوشتن یک کتاب آشنا شوید و بهتر بتوانید برای نگارش کتاب اقدام کنید. پس اگر می خواهید یک نویسنده شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

هدف شما از نوشتن کتاب چیست؟

پیش از همه چیز هدف خود تعیین کنید. آیا به دنبال اهداف مادی هستید؟ قصد آموزش دادن دارید؟ این حقیقت را فراموش نکنید که کمتر کسی می تواند یک کتاب فوق العاده بنویسد و از راه فروش کتاب خود پولدار شود. پس اگر مستقیما به کسب درامد از نوشتن کتاب فکر می کنید، احتمالا اشتباه است. اما اگر قصد دارید به وسیله کتاب خود به میزان آگاهی خوانندگان بیفزایید تبریک می گویم. شما به زودی از طریق دانش خود و شناخته شدن در جامعه به تمام اهداف خود می رسید. پس قبل از شروع مراحل نوشتن کتاب تا چاپ با خودتان رو راست باشید و هدف خود را مشخص کنید.

آیا مراحل نوشتن کتاب تا چاپ طولانی است؟

پاسخ این سوال به میزان سرعت عمل شما بستگی دارد. اگر محتوای کتاب شما اماده باشد به راحتی می توانید ادامه مراحل را سریعا انجام دهید اما اگر می خواهید از صفر شروع کنید نگران نباشید، کمی سرعت عمل خود را در نگارش کتاب بالا ببرید تا سریع تر کار نوشتن کتاب به انتها برسد.

همچنین بخوانید  سفارش تولید محتوا فرهنگی

مراحل نگارش کتاب توسط نویسنده

نویسنده یک اثر باید چندین مرحله را مطابق چک لیستی که در ادامه می آید انجام دهد تا در نهایت محصول (کتاب) به دقت بالا تولید شود. پس این مراحل را به همین ترتیب اجرا کنید.

1.نگارش متن اصلی کتاب

اول از همه چیز دست نوشته های خود را تایپ کنید. می توانید از یک تایپیست کمک بگیرید تا تمام مطالب شما را تایپ کند. اگر خودتان اهل کامپیوتر و تایپ کردن هستید، بهتر است از همان ابتدا به وسیله نرم افزار نوشتن کتاب مانند word، شروع به تایپ کنید. به این شکل هر جا که مایل بودید می توانید جملات را اصلاح کنید.

همچنین ببینید: سفارش تولید محتوا متنی

2.ویرایش متن کتاب

دومین مرحله از مراحل نوشتن کتاب تا چاپ، ویراستاری می باشد. پس از اتمام نگارش متن اصلی کتاب باید آن را ویرایش کنید. ویرایش به معنی تبدیل جملات سنگین به سبک است. طول جملات را کوتاه کنید. از کلمات قابل فهم استفاده کنید. پارگراف بندی کنید و پاراگراف های طولانی ننویسید.

3.طراحی – صفحه آرایی

از یک طراح برای طراحی کتاب خود کمک بگیرید. این طرحی کتاب می تواند با نرم افزار های طراحی مانند ایندیزاین یا فتوشاپ انجام شود. در همین مرحله جلد کتاب خود را نیز طراحی کنید.

وظایف ناشر در فرایند نوشتن کتاب

تا اینجا وظیفه شما در مراحل نوشتن کتاب تا چاپ تمام شده است و از اینجا به بعد کار ناشر آغاز می شود تا اثر شما را به چاپ رسانده و به بازار مخاطبان عرضه کند.

همچنین بخوانید  راهنمای تولید محتوا برای فریلنسرها

1.ثبت کتاب در کتابخانه ملی

حتما تا به حال با عبارت شابک مواجه شده اید. این کلمه نشان دهنده کد مخصوص یک کتاب است. هر کتاب در هر جایی از دنیا که نوشته می شود، یک کد به آن تعلق می گیرد و به وسیله این کد شناخته می شود. ناشر از طریق کاتبخانه ملی ایران این کد را در شناسنامه کتاب شما درج می کند.

2.برسی کتاب توسط وزارت ارشاد

بعد از اینکه کتابخانه ملی ایران، کد شابک را برای شما ثبت کرد. نوبت به تایید وزارت ارشاد می رسد. در این مرحله از مراحل نوشتن کتاب تا چاپ، یک نسخه از کتاب شما به این وزارتخانه ارسال می شود تا بررسی های لازم انجام پذیرد.

3.چاپ کتاب توسط ناشر

بعد از گرفتن مجوز های چاپ کتاب، ناشر برای چاپ کتاب شما اقدام می کند. شما می توانید هر تعدادی را که مایل هستید سفارش دهید. از 10 عدد تا 10000 عدد. البته فراموش نکنید که کتاب می تواند مانند یک رزومه برای شما عمل کند بنابراین هر چه بیشتر سفارش چاپ بدهید افراد بیشتری را با رزومه خود آشنا می کنید.

4.اعلام وصول کتاب

در این مرحله از مراحل نوشتن کتاب تا چاپ نیز یک نسخه کتاب برای ارشاد ارسال می شود تا بررسی های لازم صورت گیرد و همچنین تیراژ کتاب با تعداد چاپ شده تایید گردد. پس از این محله نیز به شما اعلام می شود که زمان عرضه کتاب در بازار فرا رسیده است.

همچنین بخوانید  سفارش تولید محتوا تخصصی

 

آموزش مراحل نوشتن کتاب

حالا که با مراحل نوشتن کتاب تا چاپ آشنا شدید، شاید بخواهید کمی هم در مورد تکنیک نوشتن کتاب بدانید. پس این قسمت را نیز بخوانید.

پیدا کردن موضوع

توصیه ما این است که یک موضوعی را پیدا کنید که تا به حال کسی به آن توجه نکرده باشد. برای مثال عنوان (خودسازی) شاید توسط بسیاری از نویسنده ها مورد توجه قرار گرفته باشد بنابراین کتاب شما در میان این موضوع گم می شود. اما اگر موضوع جدیدی پیدا کنید، حتما مخاطبان ویژه ای را جذب خواهید کرد.

نوشتن سوالات اصلی

بعد از این که موضوع خود را انتخاب کردید، چندین سوال را در مورد آن مطرح کنید. این سوالات بدنه اصلی کتاب شما را تشکیل خواهند داد. توصیه می شود 100 سوال را بنویسید و سپس آن ها را به بخش های مختلف تقسیم کنید. برای مثال این 100 سوال را به 5 بخش تقسیم کنید و در هر فصل کتاب خود به 20 سوال پر مخاطب پاسخ دهید.

امتیاز مطلب
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی برای شما
علیرضا نادری
علیرضا نادری

داروساز، عاشق تولید محتوا و همیشه در حال آموختن و آموزش دادن هستم.

لینکدین من
اشتراک گذاری این مطلب
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email