درمان اسهال کودکان

درمان اسهال کودکان در خانه را مي توانيد در اينجا دنبال كنيد. درمان بیماری اسهال کودکان و نوزادان یک مساله بسیار رایج برای نوزادان و کودکان زیر دو سال می‎باشد. مجموعه راه های درمان اسهال کودکان را می توانید در ادامه بخوانید. به خاطر داشته باشید اگر بیماری همراه با تب یا سایر نشانه‌ها همراه باشد، مداخله‌ی فوری پزشکی لازم است. شما باید کودک نوپای خود را خوب هیدراته نگه دارید، چرا که این مهم‌ترین نکته می‎باشد در هنگامی که کودک همچنان بیماری می‌رود. بیماری می‌تواند باعث کمبود آب بدن در کودکان شود، که همین به نوبه‌ی خود باعث بروز مشکلات جدی در آنها می‌شود. در این مقاله با 25 درمان خانگی بیماری کودکان و نوزادان آشنا خواهید شد.

بیماری اسهال در کودکان

بیماری می‌تواند خفیف یا حاد باشد و اگر به درستی درمان نشود، می‌تواند خطرناک باشد. کودک شما علاوه بر حرکات غیرعادی روده، همچنین ممکن می‎باشد تب، قولنج، درد شکم، حالت تهوع و غیره را تجربه کند یا اشتهایش را از دست بدهد. همچنین ممکن می‎باشد خون یا مخاط در مدفوع او مشاهده نمائید. بیماری زرد در کودکان یک مشکل رایج می‎باشد و می‌تواند نشانه‌ای از عفونت معده باشد. سیستم ایمنی نوزادان همچنان در حال رشد و توسعه می‎باشد. بنابراین بدن آنها قادر به مبارزه با عفونت نیست. مدفوع شل به رنگ زرد روشن در کودکان بسیار شایع می‎باشد. اگر کودک نوپای شما از بیماری رنج می‌برد، ممکن می‎باشد مدفوع او رنگ‌های مختلفی داشته باشد.

در درمان اسهال کودکان مدفوع سبز به طور طبیعی برای نوزادانی می‎باشد که فقط از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند. کمبود غذا نیز ممکن می‎باشد سبب سبز شدن رنگ مدفوع در کودکان نوپا شود. کودکان نوپایی که رنگ بیماری‌شان سبز می‎باشد باید مقدار زیادی مایعات ساده بنوشند. در ادامه 25 درمان خانگی بیماری کودکان که بسیار سریع و مؤثر می‎باشد آمده می‎باشد

بیماری کودکان نوپا از مدفوع طبیعی شل‌تر و آبکی‌تر می‎باشد. همچنین ممکن می‎باشد بیش‌تر از حد معمول رخ بدهد. اگر کودک‌تان دچار بی‌حالی یا درد شدید در شکم شد، بیماریش زیادی طول کشید، یا خون در مدفوع او دیدید، بلافاصله باید با پزشک تماس بگیرید. با این حال، شما می‌توانید بیماری خفیف را خودتان در خانه مدیریت نمائید.

هیدراته نگه داشتن بدن

کم آب شدن بدن یکی از عوارض اصلی بیماری می‎باشد. برای جلوگیری از آن، شما باید مایعات سبک به کودک‌تان بدهید نوشیدنی‌هایی مثل آب گوشت رقیق، آب انگور سفید و آب. از دادن نوشیدنی‌های شیرین به کودک باید پرهیز نمائید، زیرا بیماری ممکن می‎باشد بدتر شود.

درمان اسهال کودکان با رژیم غذایی

بنا به گفته‌ی آکادمی امریکایی کودکان، رژیم برت* (BRAT) برای جلوگیری از بیماری کودکان نوپا مفید می‎باشد. این رژیم غذایی شامل برنج، موز، نان تست و سیب زمینی می‎باشد. معده‌ی نوزادان بسیار آسیب‌پذیر می‎باشد. از آن‌جایی که این غذاها ملایم هستند، معده‌ی آنها را اذیت نمی‌کنند. پتاسیم موجود در موز برای کودک شما پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری مفید می‎باشد. هنگامی که رژیم غذایی برَت را شروع می‌نمائید، پس از گذشت فقط ۴۸ ساعت می‌توانید دوباره میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی آنها اضافه نمائید. اگر فرزندتان به خوبی این غذاها را تحمل کرد، می‌توانید محصولات گوشتی و لبنی را نیز به او بدهید.

درمان اسهال کودکان علاوه بر رژیم غذایی برت، همچنین می‌توانید، سیب‌زمینی پخته شده، ماکارونی، هویج پخته‌شده، نان تست خشک و غیره را نیز به کودک نوپای خود بدهید. با این حال، باید به شدت از دادن غذاهای خاصی مانند شیر گاو، محصولات لبنی، آب گلابی، آب سیب، هلو، زردآلو، آب گیلاس، گلابی، آلو، آلو خشک و نخود به کودک‌تان اجتناب نمائید. آب سیب برای کودک نوپایی که مبتلا به بیماری خفیف هستند، مضر می‎باشد. اما سس سیب خوب می‎باشد، به این دلیل که سس سیب از کل میوه تهیه می‌شود. از سوی دیگر، آب سیب حاوی سوربیتول (قند طبیعی) می‎باشد. سوربیتول می‌تواند باعث بیماری یا تشدید بیماری شود.

مطلب پیشنهادی:  فواید قرص کلسیم - خواص مكمل كلسيم (+عوارض و زمان مصرف)

رژیم برت یا Brat: این واژه‌ی انگلیسی از حرف اول چهار کلمه‌ی انگلیسی (banana، rice، apple and toast) ساخته شده‌ می ‎باشد.

افزایش مصرف چربی و فیبر

بیماری کودکان نوپا یک نوع بیماری مزمن می‎باشد و ممکن می‎باشد برخی از کودکان نوپا را تحت تأثیر قرار دهد. در چنین مواردی، باید میزان چربی و فیبر را در رژیم غذایی آنها افزایش دهید. شما می‌توانید لوبیا، غلات، نان کامل، سبزیجات تازه، میوه‌ها و غیره را برای فرزندتان تهیه نمائید.

درمان اسهال کودکان: موز

این میوه حاوی مقدار فراوانی از مواد مغذی ضروری می‎باشد، بنابراین به عنوان غذای کاملی برای کودکان نوپا در نظر گرفته شده‌می‎باشد. پتاسیم موجود در موز که یک الکترولیت ضروری می‎باشد برای عضلات مفید می‎باشد و شیمی خون کودک را تنظیم می‌کند. این میوه همچنین یک منبع غنی از روی، آهن، منیزیم، کلسیم، ویتامین C، ویتامین B۶ و ویتامین A می‎باشد که برای درمان ساده اسهال مفید است. موز حاوی شیرینی طبیعی می‎باشد، بنابراین کودکان آن را دوست دارند. موز همچنین می‌تواند برای فرزند شما انرژی زیادی فراهم کند که برای رشد و توسعه او مفید می‎باشد. هرچند، موز نرسیده می‌تواند باعث یبوست شود، بنابراین باید از مصرف آن پرهیز کرد. شما می‌توانید در هنگام بهبودی بیماری، به کودک‌تان موز بدهید، زیرا می‌تواند جای الکترولیت از دست رفته را بگیرد.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله حاوی مقدار زیادی موسیلاژ می‎باشد، که به عنوان یک درمان طبیعی بسیار مفید برای بیماری در نظر گرفته می‌شود. تخم شنبلیله توانایی افزایش حجم مدفوع را دارد. به این ترتیب، می‌تواند به طور قابل‌توجهی ناراحتی و شدت بیماری را بهبود ببخشد. شما می‌توانید ۱ قاشق چایخوری تخم شنبلیله را همراه با ۱ قاشق غذاخوری ممی‎باشد به کودک نوپای‌تان بدهید. اگر کودک‌تان از بیماری حاد یا مزمن رنج می‌برد، این روش درمانی درمان اسهال کودکان مناسب او نیست.

سفارش مقاله كنفرانسي

درمان اسهال کودکان با زنجبیل

زنجبیل برای درمان ساده اسهال بسیار مفید می‎باشد. بنابراین، برای درمان بیماری نیز مناسب می‎باشد. یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک را می‌توانید با پودر دارچین، پودر زیره و عسل مخلوط نمائید. ترکیب به‌دست آمده را باید سه بار در روز به کودک‌تان بدهید. نوشیدن دمنوش زنجبیل ۲ تا ۳ بار در روز نیز بسیار مفید می‎باشد.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری می‎باشد و به همین دلیل برای درمان بیماری ناشی از باکتری بسیار مفید می‎باشد. پکتین موجود در سرکه سیب برای تسکین اسپاسم مفید می‎باشد. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط نمائید و آن را دو بار در روز به کودک‌تان بدهید. محلول سرکه و سیب برای بهبود این اختلال بسیار مفید می‎باشد.

بلوبری

آنتوسیانوزیدهای موجود در بلوبری دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی می‎باشد. این میوه همچنین مقدار زیادی فیبر محلول دارد که برای کاهش علائم بیماری و درمان ساده اسهال مفید می‎باشد. خوردن بلوبری به صورت چندین بار در روز بهترین راه برای جلوگیری از بیماری می‎باشد. این میوه برای کشتن میکروب‌هایی که باعث بیماری می‌شوند مفید می‎باشد. می‌توانید سوپی را که با می‎باشدفاده از بلوبری خشک تهیه شده‌می‎باشد به کودک‌تان بدهید.

درمان اسهال کودکان: سیب‌زمینی

سیب‌زمینی نیز یک ماده‌ی غذایی مؤثر دیگر می‎باشد که برای مبارزه با بیماری می‎باشدفاده می‌شود. خوردن سیب‌زمینی آب‌پز برای بازیابی مواد مغذی از دست رفته مفید می‎باشد. سیب‌زمینی همچنین معده‌ی تحریک‌شده را آرام می‌کند. با این حال، نباید سیب‌زمینی تند به کودک‌تان بدهید زیرا ممکن می‎باشد مشکل او را بدتر کند.

درمان اسهال کودکان با برنج سفید

برنج سفید هم یک غذای عالی دیگر می‎باشد که به درمان بیماری در کودکان نوپا کمک می‌کند. دقت نمائید که باید برنج ساده‌ی سفید به کودک بدهید و از دادن برنج تند و ادویه‌دار به او پرهیز نمائید.

مطلب پیشنهادی:  خلاصه کتاب چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد؟ (تلخيص مهم ترين نكات)

شیر مادر و درمان اسهال کودکان

اگر بچه شیر می‌دهید پس بهتر می‎باشد به این کار خود ادامه دهید. شیر مادر بهترین راه حل برای هیدراته نگه داشتن بدن کودک و درمان ساده اسهال می‎باشد در صورتی که زیر ۶ ماه باشد. در طول دوره‌ی بیماری کودک، می‌توانید دفعات شیردهی را افزایش دهید. اگر نوزاد شما صرفاً از شیر مادر تغذیه می‌کند پس باید خودتان از مصرف خوارکی‌های چرب، پر ادویه، و محصولات لبنی که بیماری کودک را شدیدتر می‌کنند خودداری نمائید.

او آر اس – ORS

به کودک خود مایعات فراوان بدهید. کودکان سریع‌تر از بزرگسالان آب بدن‌شان را از دست می‌دهند. به کودک خود او آر اس (نمک‌های آبرسانی خوراکی) بخورانید. او آر اس ترکیبی خاص از نمک‌های خشک می‎باشد که با آب سالم مخلوط شده‌ می‎باشد. نمک‌های آبرسانی خوراکی می‌توانند به جبران آب از دست رفته به خاطر بیماری نیز کمک کنند. می‌توانید کیسه‌های نمک آبرسانی خوراکی را از بازار بخرید یا خودتان در خانه آن‌ را درست نمائید.

طرز تهیه محلول او آر اس خانگی ORS

این کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین راه کنترل و درمان بیماری کودکان می‎باشد. مواد تشکیل دهنده: ۶ قاشق چایخوری شکر – یک دوم قاشق چایخوری نمک – یک لیتر آب تصفیه شده. طرز تهیه: شکر و نمک را در آب حل نمائید. این محلول را هر دو ساعت یک بار به کودکتان بنوشانید.

درمان اسهال کودکان: انار

در فواصل هنگامی منظم به کودکتان آب انار بدهید. این کار به احیاء مجدد آب بدن کودک کمک خواهد کرد.

دانه‌های انار را با مخلوط کن خرد نمائید و آب آن را بگیرید. اگر فکر می‌نمائید آب آن برای نوزاد کوچک شما بیش از حد سنگین می‎باشد پس آن را با آب مخلوط نمائید و بعد به کودکتان بخورانید. درمان اسهال کودکان

آب پنیر

آب پنیر به درمان ساده اسهال کمک می‌کند. به کودکتان آب پنیر تازه به همراه دانه‌ی زیره‌ی سبز/ پودر زیره بدهید. یا می‌توانید نصف قاشق چایخوری شکر و کمی نمک به آن اضافه نمائید و به کودکتان بخورانید.

پوره‌ سیب

وجود پکتین (ژلاتین گیاهی)‌ در پوره‌ی سیب اختلال حرکات روده را درمان و به سفت شدن مدفوع کمک می‌کند.

طرز تهیه‌ی پوره‌ی سیب‌:

یک عدد سیب را بشویید، پوست بنمائید، و به قطعات کوچک خرد نمائید. قطعه‌های ریز سیب و ۱ لیوان آب را در یک قابلمه‌ی کوچک روی هم بریزید و بگذارید روی حرارت کم به مدت ۱۰ دقیقه بجوشد. وقتی سیب نرم شد، شعله را خاموش نمائید و بگذارید ظرف سیب سرد شود. می‌توانید آن را با قاشق یا چنگال له نمائید و به کودک خود بدهید.

آب برنج

هنگامی که کودک شما به بیماری مبتلا می‌شود برای او آب برنج بنوشانید. این قلم که در بسیاری از آشپزخانه‌ها یافت می‌شود، منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و کلسیم می‎باشد که برای درمان اسهال کودکان مفید است.

مواد تشکیل دهنده: ۱ قاشق غذاخوری برنج – ۱ لیوان آب

طرز تهیه آب برنج

ابتدا، برنج را با آب بشویید. وقتی که خوب شسته شد برنج را در آب بجوشانید. تا هنگامی که نرم می‌شود به پختن آن ادامه دهید. حالا، برنج را کمی بکوبید و داخل صافی بریزید. آبی که از آن خارج می‌شود را به کودک خود بنوشانید.

درمان اسهال کودکان: آب ماش

مواد لازم: ۱ قاشق غذاخوری ماش (بدون پوست) – کمی زردچوبه – ۱ لیوان آب

طرز تهیه آب ماش

ماش را با کمی پودر زردچوبه و آب بجوشانید. وقتی پخته شد، با صافی آن را آبکشی نمائید تا آب رقیق ماش از آن خارج شود. بعد آن را به کودک خود بدهید.

آب نارگیل

هنگام ابتلاء کودکتان به بیماری، آب نارگیل واقعاً درمانی عالی برای حفظ سطح آب بدن به شمار می‌رود.

این مایع بدن را هیدراته نگه می‌دارد و برای درمان ساده اسهال مفید است. این درمان برای اطفالی که در حال رشد هستنید نیز مفید می‎باشد.

مطلب پیشنهادی:  سایت ویرگول؛ معرفی ویرگول (سانسورچی بزرگ)، ویژگی ها، نقاط قوت و ضعف!

درمان اسهال کودکان با جوز هندی

جوز هندی یک درمان خانگی شناخته شهده برای درمان بیماری‌های مکرر در اطفال می‎باشد. شما می‌توانید به دو طریق به کودک خود جوز هندی را بخورانید.

  • بعد از له کردن جوز هندی در آب از آن خمیری به دست می‌آید که می‌توانید آن را به کودک خود بدهید تا بخورد.
  • راه دیگر این می‎باشد: یک سیب را ببرید و آن را در آب بجوشانید تا نرم شود.

یک قاشق چایخوری شکر و کمی جوز هندی به آن اضافه نمائید. کودک خود را با این مخلوط تغذیه نمائید.

آب دوغ

آب دوغ در تسکین سیستم گوارشی و درمان ساده اسهال بسیار مؤثر می‎باشد و توانایی مبارزه با باکتری‌ها و میکروب‌ها را دارد. شما می‌توانید کمی نمک و پودر فلفل سیاه یا پودر زیره به آن اضافه نمائید و خوب هم بزنید. درمان اسهال کودکان

آب هویج

در طول دوره‌ی بیماری، هویج منبع عالی برای تأمین انرژی می‎باشد. کافی می‎باشد هویج را بجوشانید یا بخار پز نمائید و از آن پوره درست نمائید. این پوره را یک یا دو بار در روز به کودک‌تان بخورانید. اگر کودک شما ۱ ساله می‎باشد پس نیازی به پوره کردن هویج نیست.

عسل و درمان اسهال کودکان

اگر کودک شما ۱ ساله می‎باشد پس می‌توانید به او یک قاشق چایخوری عسل و آب سرد بدهید. این از قدیم‌الایام شایع بوده می‎باشد که عسل مصرف شده به همراه آب سرد به درمان بیماری کمک می‌کند.

 اجتناب از فراورده‌های لبنی

از مصرف شیر یا فراوردهای لبنی به مدت سه یا چهار روز اجتناب نمائید تا هنگامی که بیماری نوزاد بند بیاید. روده‌ها قادر نخواهند بود شیر و فراورده‌های لبنی را در هنگام بیماری هضم کنند و مصرف آن‌ها به تشدید بیماری منجر خواهد شد. از محصولاتی مانند پنیر، شیر، کره، مارگارین، پودر شیر یا هر چیزی که با شیر تهیه‌ می‌شود خودداری نمائید.

گردو

گردو نیز یک راه دیگر برای درمان بیماری کودکان می‎باشد.باید مغز گردو را آسیاب، با آب مخلوط و از آن خمیر درست نمائید. حالا این خمیر را روی ناف کودک‌تان بگذارید تا بیماری او درمان شود.

چه هنگامی باید به پزشک مرجعه نمائید؟

اگر بیماری در کودک نوپا طبیعی باشد، مدفوع او معمولاً قهوه‌ای روشن یا قهوه‌ای تیره می‎باشد. با این حال، اگر متوجه وجود چربی، مخاط یا خون در مدفوع کودک نوپا شدید، این نشان‌دهنده‌ی مشکلات شدید مانند انگل یا فیبروز سیستیک می‎باشد.

اگر حرکت روده‌ی کودک شما طبیعی نیست، باید با دکتر مشورت نمائید. درمان اسهال کودکان مراقبت‌های فوری پزشکی نیز ضروری می‎باشد اگر کودک شما علائم و نشانه­‌های زیر را دارد:

– بیماری خونی

– پرهیز از خوردن یا نوشیدن

– تغییرات رفتاری از جمله کاهش واکنش کودک یا بی‌حالی

– درد شکم

نکاتی برای جلوگیری از اسهال در کودکان نوپا

جلوگیری از ابتلا به عفونت‌هایی که سبب بروز بیماری می‌شوند در کودکان چندان ممکن نیست. با این وجود، اگر برخی نکات را دنبال نمائید، می‌توانید بروز این مشکل را کاهش دهید:

  • دقت نمائید که بچه‌های‌تان قبل از غذا و بعد از می‎باشدفاده از توالت دست‌هایشان را بشویند.
  • دست‌های آلوده‌ی شما یا بچه‌هایتان ممکن می‎باشد حامل میکروب‌های عفونی باشند و هنگامی که کودک نوپا انگشت‌هایش را مک می‌زند یا ناخن‌هایش را گاز می‌گیرد این میکروب‌ها می‌توانند وارد بدن او شوند.
  • همچنین هنگامی که کودک با دست غذا می‌خورد این میکروب‌ها ممکن می‎باشد وارد بدن او شوند.
  • سطوح حمام را تمیز نگه دارید، این کار مانع از گسترش ویروس‌های عفونی می‌شود.
  • میوه‌ها و سبزیجات باید قبل از مصرف کاملاً شسته شوند.
  • گوشت باید در اسرع وقت داخل یخچال گذاشته شود.
  • در خانه قسمتی را که حیوانات خانگی در آن غذا می‌خورند از قسمتی که خانواده در آن غذا می‌خورند، جدا نمائید.

امتیاز شما post
سفارش آنلاین در واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات پیشنهادی برای شما
علیرضا نادری
علیرضا نادری

داروساز، عاشق تولید محتوا و همیشه در حال آموختن و آموزش دادن هستم.

لینکدین من
اشتراک گذاری این مطلب