آنتی بیوتیک تراپی

آنتی بیوتیک تراپی یکی از چالش برانگیز ترین درمان های حال حاضر دنیای پزشکی ست. افزایش مقاومت داروییِ رخ داده در بسیاری از باکتری ها نتیجه تجویز های اشتباه و نابه جایی بوده است که برای بیماری های خاص ارائه شده اند. مطالعه گایدلاین آنتی بیوتیک تراپی (Guideline) برای پزشکان امری ضروری ست چرا که جدید ترین اطلاعات در این باره در آن ذکر شده است.

آنتی بیوتیک چیست؟

انتی بیوتیک ها یک فراورده زیستی هستند که از یک ارگانیسم یا موجود زنده به دست می آیند و روی دیگر جانداران اثر کشنده دارند. برای مثال برخی از باکتری ها آنتی بیوتیک تولید می کنند که جلوی رشد باکتری های دیگر را می گیرد. برخی انتی بیوتیک ها وسیع الطیف هستند، یعنی روی تعداد زیادی از گونه های باکتریایی اثر کشندگی دارند، در حالی که برخی دیگر از آنتی بیوتیک ها فقط روی انواع محدودی اثر گذار هستند. آنتی بیوتیک تراپی به روش درمان به وسیله این دارو ها گفته می شود.

سفارش تايپ فايل صوتي

راهكارهاي پيشگيري از مقاومت آنتي بيوتيكي چيست؟

1- از پزشكان در مورد اينكه آيا آنتي بيوتيك لازم است يا خير سوال نمائيد.
2- آيا راههاي ديگري غير از مصرف آنتي بيوتيك جهت بهبود سريعتر علائم وجوددارد يا خير
3- از مصرف آنتي بيوتيك در سرماخوردگي يا آنفلوانزا جلوگيري نمائيد.
4- هيچگاه آنتي بيوتيكي را براي دوز بيماري احتمالي بعدي نگه نداريد. وقتي كه دوره درمان شما به پايان رسيد آنتي بيوتيك باقيمانده را دور بيندازيد.
5- آنتي بيوتيك را دقيقاً طبق توصيه پزشكتان ( با همان دوز) استفاده نمائيد دفعات مصرف را كم نكنيد. حتي ا گر احساس بهبودي مي كنيد كامل دوره را به پايان برسانيد. در صورتيكه دوره درمان را ناقص سپري كنيد بعضي باكتريها باقيمانده مجدداً رشد خواهند نمود.
6- آنتي بيوتيكي كه براي بيمار ديگر تجويز شده را مصرف نكنيد. آنتي بيوتيك ديگران ممكن است براي بيماري شما خطرناك باشد.
7- خوردن آنتي بيوتيك غلط باعث تأخير در بهبود شما و اجازه رشد و تكثير به باكتريها را ميدهد.
8- وقتي پزشك شما در مورد اينكه شما عفونت باكتريايي نداريد توضيح داد در مورد بهبود علائمتان از ايشان سوال نمائيد و هيچگاه مصر به مصرف آنتي بيوتيك نباشيد.

مطلب پیشنهادی:  خلاصه کتاب چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد؟ (تلخيص مهم ترين نكات)

تاثیر آنتی بیوتیک تراپی در بهبودی بعد از عمل تونسیلکتومی و آدنوتونسیلکتومی

تونسیلکتومی یا آدنوتونسیلکتومی یکی از شایعترین اعمال جراحی در رشته گوش و حلق و بینی است. از جمله عوارض پس از این جراحی می توان به تب, گوش درد شدید, Velopharyngeal Insufficiency (VPI), دیسفاژی, ادینوفاژی, خونریزی, انسداد راه هوایی, عفونت, تنگی نازوفارنکس, ادم ریوی بعد از عمل و مرگ اشاره کرد. استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک به طور معمول جهت جلوگیری از پیدایش تب, خونریزی, عفونت, درد بعد از عمل, برگشت سریع به زندگی عادی و رژیم غذایی معمولی و روند ترمیم زخم توصیه نمی شود.

انواع مختلف آنتی بیوتیک

در ادامه ی بحث آنتی بیوتیک تراپی، انتی بیوتیک ها را می توان در دو دسته بندی بزرگ را قرار داد. برخی از انتی بیوتیک ها، کشنده هستند که به ان ها باکتریوساید گفته می شود. برخی دیگر از آنتی بیوتیک ها فقط مانع رشد و فعالیت باکتری می شوند که به آن ها انتی بیوتیک باکتریواستاتیک می گوییم. گاهی این دارو ها را به طور طبیعی از ارگانیسم های زنده استخراح می کنند مانند قارچ و یا باکتری اما گاهی این دارو ها را در کارخانه های داروسازی می سازند که در این حالت به آن اه آنتی بیوتیک صنعتی گفته می شود.

مطلب پیشنهادی:  آموزش آناتومی عمومی

دانلود رفرنس آنتی بیوتیک تراپی

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود گایدلاین آنتی بیوتیک تراپي

5/5 - (2 امتیاز)
سفارش آنلاین در واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات پیشنهادی برای شما
علیرضا نادری
علیرضا نادری

داروساز، عاشق تولید محتوا و همیشه در حال آموختن و آموزش دادن هستم.

لینکدین من
اشتراک گذاری این مطلب