شهر مشهد پایتخت مذهبی کشور ایران محسوب میشود که علاوه بر جمعیت زیاد خود هر ساله پذیرای گردشگران و زائران از سراسر دنیا برای بازدید از این شهر مقدس است. همین موضوع باعث افزایش جمعیت در این کلان شهر میشود. وجود حرم امام رضا (ع) و جاذبههای گردشگری فراوان مانند مسجد گوهرشاد، آرامگاه نادر شاه افشار، خانه توکلی، خانه داروغه، پارک ملی، پارک ملت، آرامگاه فردوسی و جنگل جیغ مشهد باعث ترغیب گردشگران برای سفر به شهر مشهد شده است. بنابراین رفت و آمد از هر نقطه به نقطه دیگر در این شهر بسیار زیاد خواهد بود. برای جلوگیری از ترافیک در کلان شهر مشهد و رفاه حال مسافران و افراد ساکن این شهر، مترو مشهد در سال 79 تاسیس و در سال 89 اولین خط آن راه اندازی شد. در حال حاضر مترو مشهد دارای 4 خط ریلی است که 2 خط آن فعال بوده و مسافران میتوانند از این خطوط استفاده کرده تا به راحتی به شمال، جنوب، شرق و غرب شهر مشهد رفت و آمد داشته باشند.
دانلود نقشه مترو مشهد pdf
خط یک مترو مشهد؛ وکیلآباد – فرودگاه شهید هاشمینژاد
تعداد ایستگاه های مترو خط 1 مشهد 24 عدد بوده که 2 ایستگاه آخر در سال های اخیر در امتداد این خط توسعه یافته است. این 24 ایستگاه در طول 43.5 کیلومتر شمال غرب مشهد را به جنوب شرق آن متصل کرده است. این ایستگاهها در حد فاصل فرودگاه بینالمللی شهید هاشمی نژاد شهر مشهد و وکیل آباد قرار دارد. هر قطار بین زمان 5/4 تا 6 دقیقه با قطار بعدی یا قبلی خود در فاصله زمانی است و دلیل متغیر بودن فاصله زمانی قطارها با یکدیگر میزان شلوغی در روزهای تعطیل اعلام شده و هر خط مترو روزانه ظرفیت جابهجایی 170 هزار نفر را دارد. این خط با رنگ سبز روی نقشه مترو مشخص شده است که همین امر به شناسایی آن در بین خطوط کمک میکند. محدوده مکانی هر ایستگاه را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید تا در هر کجای شهر مشهد که هستید، در کمترین زمان به نزدیکترین ایستگاه دسترسی پیدا کنید.
ساعات کاری مترو مشهد
مترو مشهد در تمامی روزهای هفته، بهجز تعطیلات رسمی، از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب فعالیت دارد. در روزهای تعطیل، این خدمات از ساعت ۷ صبح آغاز میشود و تا ۱۰ شب ادامه دارد. فواصل زمانی حرکت قطارها، بسته به میزان تردد، بین ۴ تا ۶ دقیقه متغیر است که در طی ۱۶ ساعت کاری، توان جابجایی ۱۷۰ هزار نفر را فراهم میسازد.
ایستگاه مترو پارک ملت در مشهد
ایستگاه مترو پارک ملت در مشهد، به دلیل مجاورت با دانشگاه فردوسی، پارک و شهربازی ملت، پایانه آزادی و مراکز خرید بلوار امامت، یکی از پرترددترین ایستگاههای مترو در این شهر محسوب میشود. در این ایستگاه، غرفههای صنایع دستی و کافه کتاب نیز وجود دارد. همچنین، وجود خطوط اتوبوس متعدد در پایانه آزادی، دسترسی آسان به نقاط مختلف شهر را برای شما فراهم میکند.
دانلود نقشه مترو مشهد pdf
نقشه-مترو-مشهد-pdf
خط ۲: انتهای طبرسی – رضا شهر
خط ۲ متروی مشهد، که به رنگ آبی در نقشه متروی مشهد مشخص شده، از انتهای طبرسی شمالی (پایین روستای کشف) آغاز میشود و تا ایستگاه رضاشهر ادامه دارد. طول خط ۲ مترو ۱۴.۵ کیلومتر است و ۱۳ ایستگاه دارد. فاز اول خط ۲ که ۶ ایستگاه دارد و از انتهای خیابان طبرسی تا میدان شهداست، در سال ۱۳۹۵ به بهرهبرداری رسید. سپس تا سال ۱۳۹۸، مابقی ایستگاهها مرحله به مرحله تکمیل و راهاندازی شدند. خط ۲ مترو از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب به مسافران سرویس میدهد. همچنین فاصله بین دو قطار در ایستگاههای این خط، ۱۰ دقیقه است.
خط ۳: قاسمآباد – شهرک
خط ۳ متروی مشهد را میتوان مهمترین خط مترو برای آینده شهر دانست. این خط با بیش از ۲۸ کیلومتر طول، جنوب شرق شهر را به شمال غرب شهر متصل میکند. ساخت مسیر خط ۳، از نیمه شعبان سال ۱۳۹۴ آغاز شد و البته هنوز به بهرهبرداری نرسیده و در حال حفر و ساخت است. این خط که با رنگ قرمز روی نقشه متروی مشهد نشان داده شده، ۲۴ ایستگاه دارد و از شهرک ابوذر تا الهیه کشیده شده است و تا پایانه جدید اتوبوسرانی برونشهری غرب مشهد ادامه خواهد داشت.
دانلود نقشه مترو مشهد pdf
خاطرات مترو مشهد
امروز که وارد مترو شدم فهمیدم چقدر از کشورهای پیشرفته عقب تر هستیم. البته اول از همه چیز این را عرض کنم که نمیخوام ناله کنم و فقط از بدی ها بگم. من عاشق ایرانم و هر چه بدی داشته باشه تا پای جون عاشقش میمونم. حالا بگذریم. میشود به جای بلیط های کارتی که هر هفته شارژشان تمام می شود، مترو ها را مجانی کرد. مگر نه اینکه میخواهیم همه شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند؟ پس چه خوب می شود که تمام حمل و نقل عمومی کشور مجانی شود. میدانم که این کار هزینه زاست اما در عمل می توان به فرهنگ سازی آن هم فکر کرد. پیشنهاد میکنم برای مدتی این کار انجام شود و نتایج آن دقیقا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. اگر نتایج دلخواه نبود می توان دوباره مترو و دیگر وسائل نقلیه را پولی کرد. باور کنید اگر مترو مجانی شود حتی آن شاسی بلند سوار هم می آید مترو سوار می شود. شما مردم را نمی شناسید. اگر بفهمند یک چیز مجانی است فورا برای آن صف می کشند. فقیر و غنی هم ندارد!
سرعت مترو مشهد بسیار پایین است
همیشه به این فکر میکردم که چه کسانی به عنوان راهبر قطار و مترو انتخاب می شوند؟ آیا یک رشته خاص به نام راهبری مترو وجود دارد؟ آیا هر کس بخواهد می تواند آموزش راهبری مترو ببیند؟ آیا پارتی بازی در اینکه کسی راهبر مترو مشهد بشود دخیل است؟ حتما می گویید مگر میشود شغلی بدون پارتی بازی باشد؟ حق با شماست. امروز در مترو مشهد به این فکر میکردم که چرا راهبر محترم این قدر در ایستگاه ها می ایستد؟ مگر اتوبوس آخر شهر است که منتظر مسافر می ایستد تا خانمی پله پله پایین بیاید و تصمیم بگیرد با این مترو بیاید یا صبر کند با مترو بعدی بیاید چون خلوت تر است؟ این را هم اضافه کنم که متاسفانه چند سالی ست تمام خدمات رفاهی بیشتر به خانمها تعلق میگیرد. مگر آقایان چه گناهی کرده اند که هیچ فروشنده مغازه و هیچ تاکسی ران و هیچ کارمند اداره ای برای آنها تره خورد نمیکند؟ پرانتز بسته.
به کوری چشم غرب زدگان، مترو مشهد توسط مهندسین چینی ساخته شده است. امیدوارم به زودی زود این تکنولوژی توسط مهندسین ما هم ساخته شده و بتوانیم در شهرهای ایران عزیزمان امکانات عمومی را بیشتر کنیم. سوالی که ذهن مرا به خود مشغول میکند این است که این قطارها آیا در چین اسمبل شده اند یا لوازم آنها وارد ایران شده و اینجا سرهم شده است؟ اگر شما میدانید به ما هم بگویید.
چرا مردم در مترو اینقدر به هم نگاه میکنند؟ آقا و خانم محترم اولین شرط فرهنگ و ادب این است که در کار دیگران فضولی نکنیم. روی تیپ و قیافه و حرکات دیگران توجه و تمرکز نکنید. سعی نمایید روی خودتان تمرکز کنید. تا سخنی دیگر بدرود