لید در گزارش نویسی چیست

لید یک واژه‌ی انگلیسی است که مهم ترین و اصلی ترین بخش یک گزارش است که همیشه بعد از تیتر در روزنامه نوشته می‌شود و به دلیل اینکه در مرکز توجه قرار می‌گیرد همه‌ی مردم از آن خبر و یا گزارش باخبر می‌شوند. در ادامه به سوال لید در گزارش نویسی چیست پاسخ خواهیم داد.

لید پاراگراف اصلی نیز محسوب می‌شود که در ۵۰ الی ۳۰۰ کلمه مخاطبی که در حال خواندن آن است را به خواندن ادامه‌ی متن ترغیب می‌کند و جذاب ترین قسمت گزارش و یا خبر محسوب می‌شود.

لید یکی از رایج ترین واژه‌ در میان خبرنگاران و روزنامه نگاران است که تمامی آن‌ها سعی می‌کنند این بخش مهم گزارش و یا خبر را به جذاب ترین شکل ممکن بنویسند تا خواننده را به خودش جذب کند و زمانی که لید روزنامه که بخش اصلی روزنامه است خوب نوشته شود تمامی خبر نیز به خوبی نوشته شده است و خواننده از خواندن آن لذت می‌برد و از اتفاق‌های افتاده باخبر می‌شود.

اهمیت لید در تولید محتوا – لید در گزارش نویسی چیست؟

لید در تولید محتوا بسیار موثر است و باعث می‌شود تولید محتوای شما در معرض دید کسانی که از آن بازدید می‌کنند قرار بگیرد.

لید در اول  شروع متحوا باید قرار بگیرد تا کسی که در حال خواندن محتوا است به خواندن ادامه‌ی محتوا علاقه پیدا کند در تولید محتوا شما باید مراحل بسیار زیادی را طی کنید که لید بخش اول تولید محتوا است که شما باید با نوشتن ۱۰۰ الی ۲۰۰ کلمه خواننده را جذب کنید و پس از اینکه خواننده جذب شد بقیه محتوا برای خواننده جذاب می‌شود برای اینکه یک محتوا‌ی خوب تولید کنید باید برای خودتان یک هدف مشخص کنید و تمامی محتوای شما باید بر اساس این هدف باشد تا خواننده گمراه نشود و همینطور محتوایی که شما می‌خواهید آن را تولید کنید باید ارزشمند باشد و دانش خواننده را افزایش دهد.

همچنین ببینید:   تدوین استراتژی تولید محتوا

برای اینکه تولید محتوای بسییار خوبی تولید کنید باید علایق بازدیدکنندگان را در نظر بگیرید و با توجه به علایق بازدید کنندگان محتوای ارزشمند تولید کنید تا آن‌ها در مواقع نیازشان از تولید محتوای شما و سایت شما دیدن کنند.

همچنین ببینید: سفارش تولید محتوا متنی

چطور لید بنویسیم؟

برای نوشتن لید باید انواع لید را بشناسیم و با عناصر خبر و ارزش‌های خبری آشنا باشیم  و باید در نویسندگی نیز مهارت بسیار خوبی داشته باشید تا بتوانید لیدی را بنویسید که ساده باشد و لی معنای جملات آن عمیق باشد و خواننده در این صورت برای خواندن ادامه مطلب علاقه نشان می‌دهد.

ساده نوشتن لید اصلا کار آسانی نیست و تنها نویسندگان ماهر می‌توانند این کار را انجام دهند زیرا جملات در عین ساده بودن باید پر مفهموم نیز باشد و از کلماتی که بسیار پیچیده است و مردم معنای آن‌ کلمات را متوجه نمی‌شوند خودداریی کنید.

عناصر خبری به شما کمک می‌کند تا یک گزارش و یا خبر کامل تهیه کنید و به تمامی سوالاتی که مخاطب در حال خواندن متن بود پاسخ دهید و اینگونه مخاطب به جواب سوال‌هایش می‌رسد.

با کمک ارزش‌های خبری می‌توانیم رویداد‌های مناسب را برای مخاطبان انتخاب کنیم  و تمامی رویداد‌ها درون خودشان ارزش‌های خبری بسیار مهمی دارد که خواننده پس از خواندن آن می‌تواند از آنچه که اتفاق افتاده است با خبر شود و همینطور ارزش‌های خبری شامل شهرت، دربرگیری، تضاد و درگیری، شگفتی و یا غیر عادی بودن و… است که خواننده از خواندن آن لذت می‌برد.

همچنین ببینید:   قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

انواع لید شامل لید ساده یا عمقی، لید توصیفی، لید ضرب المثل، لید نقل قول، لید تشریحی، لید پرسشی و…است که هر کدام از آن‌ها برای نوشتن متن بسیار پر کاربرد و عالی است.

  • در لید ساده و یا عمقی سریع به اصل خبر می‌پردازیم و در لید توصیفی  از کلمات توصیفی و تصویر سازی برای مخاطب استفاده می‌کنیم.
  • لید ضرب المثل و لید نقل قول را نیز همانطور که از اسمش مشخص است از ضرب المثل و نقل قول در متن  استفاده می‌کنیم تا مخاطب متوجه منظور متن شود.
  • لید تشریحی یکی از مهم ترین نوع لید است که بیشتر در خبر‌های سیاسی و اقتصادی از آن استفاده می‌شود و تمامی متن آن بر اساس داده‌های خبری نوشته می‌شود.

مثال لید

مثال ‌های لید بسیار متنوع و زیاد هستند که نویسندگان و خبرنگاران با توجه به رویداد اتفاق افتاده آن‌ها را می‌نویسند  و باید هنگام نوشتن لید تمامی نکات رعایت شود و اگر خطایی در هنگام نوشتن رخ دهد متن نوشته شده جذابیت خودش را از دست می‌دهد و تمامی لید‌ها به خواننده از اتفاق ‌های افتاده آگاهی می‌دهد. در این مقاله تلاش کردیم به سوال لید در گزارش نویسی چیست؟ پاسخ دهیم و نکات مهم را در رابطه با آن ذکر کنیم.

همچنین ببینید:   سفارش تولید محتوا در بندر عباس

 

 

 

 

امتیاز مطلب
5/5

سفارش آنلاین در واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات پیشنهادی برای شما
علیرضا نادری
علیرضا نادری

داروساز، عاشق تولید محتوا و همیشه در حال آموختن و آموزش دادن هستم.

لینکدین من
اشتراک گذاری این مطلب
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on reddit
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email