داروسازان موفق جهان، معرفی برترین داروساز های ایران و جهان – ترجمه صد

مرکل، بزرگترين بنیانگذار شرکت داروسازی موفق در آلمان

داروسازان موفق جهان: سرمايه گذاري در اكثر كشورهاي دنيا از جمله آلمان داراي ويژگيهاي خاصي ميباشد ، سرمايه گذاري در بخشهاي صنعتي ، تجاري و علي الخصوص داروسازي بسيارمشهود به چشم ميخورد.بدليل قيمت بالاي دارو اين امر ميتواند باعث جذب سرمايه گذاران كلان در اقصي نقاط دنيا شود .

يكي از بزرگترين شركتهاي دارويي دنيا phonix میباشد ، توليدات اين شركت دارويي در بسياري از مراكز  به چشم ميخورد و به جهت فعاليت بسيار گسترده اش رتبه دوم را در اروپا به خود اختصاص داده است . طبق ادعاي اين شركت بازار دارويي كشورهاي بزرگي مثل آلمان ،  ايتاليا ، مجارستان و … را دراختيار دارد و بالغ بر 122 مركز توزيع دارد ، طبق آماردر سال 2004 رقم فروش اين شركت 5/3 ميليارد دلار بوده كه نسبت به سال 2003  بالغ بر 0/2 ميليارد دلار درصد افزايش فروش داشته است .

اينك به بيوگرافي اداره كننده اين كمپاني بزرگ ميپردازيم ، دكتر آدولف مركل در سال  1935 در شهر ” درس دن ” آلمان بدنيا آمد . این مرد ثروتمند موفق برخلاف بسیاری از ثروتمندان بزرگ و موفق جهان کار خود را از صفر شروع نکرده ، بلکه از ثروت و ارثی که از پدر برایش بجا مانده بود نیز استفاده بهینه نموده و آن سرمایه را هزاران برابر افزایش داده است . مبنای کار این ثروتمند هوشمند مدیریت بهنگام و استفاده از تمامی جنبه های موفقیت بوده است . یعنی گذشته از اجناس اصلی شرکت ، ایشان همواره سعی داشته اجناس و خدمات تکمیلی و یا جانبی هم به مشتریان ارائه دهد . او هم اكنون با سرمايه اي بالغ بر 6/9 ميليارد  دلار باعث افتخار اجداد خود گشته ، قابل ذكر است اين رشته به طور ارثي در خانواده ايشان بوده   ،  و البته رشته تحصيلي ايشان حقوق بوده و با در دست گرفتن ارثيه كلاني كه از پدرش به او رسيده بود اداره اين تجارت عظيم را عهده دار شد .

داروسازان موفق جهان: او درابتدا با خريداري و اداره كردن اين كمپاني شروع كرد و اكنون 57 درصد از سهام اين شركت دارويي بزرگ رابه خود اختصاص داده است و از سويي با در دست گرفتن مديريت كمپاني مركل گروپ توانسته نام خود را در جايگاه بزرگترينهاي اين رشته ثبت نمايدو ثروت كلاني را از آن خود نمايداين شركت با بيش از 125 سال سابقه توانسته خود را در زمره بزرگترين كمپانيهاي توليد دارو قرار دهد . قابل ذكر است مواد اوليه اين كمپاني از كشورهاي چين و هند و بخشي از  تجهيزاتش را از ايالت متحده خريداري ميكند . البته مركل همانند ديگر سرمايه داران دنيا سرمايه خود را مختص يك شركت نكرده و در صنعتهاي ديگر همچون سيمان و شكر جزو نام آوران ميباشد.

مطلب پیشنهادی:  فواید قرص کلسیم - خواص مكمل كلسيم (+عوارض و زمان مصرف)

سفارش تايپ

زندگینامه دکتر عباس شفیعی چهره ماندگار داروسازی ایران

داروسازان موفق جهان: دکتر عباس شفیعی، داروساز و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس سابق دانشکده داروسازی (از ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۸)، رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی (از سال ۱۳۸۲) و چهره ماندگار علم پزشکی ایران است.

دوران کودکی و تحصیلات یکی از داروسازان موفق جهان

عباس شفیعی در ۳ مهر سال ۱۳۱۶ هجری خورشیدی در خانواده‌ای مذهبی در قم چشم به جهان گشود. تحصیلش را در دبستان ترقی آغاز نمود. دوره دبیرستان را در دبیرستان‌های بدر و دارالفنون گذراند و در سال ۱۳۳۶ وارد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۴۱ دکتری عمومی داروسازی را دریافت کرد.

دكتر شفيعي به دليل داشتن معدل بسیار خوب و تسلط به زبان انگليسي، در آزمون بورسيه تحصيل خارج از كشور انتخاب و براي ادامه تحصيل در سال 1343 عازم دانشگاه كلمبيا در آمريكا شد. در سال 1969 فوق دكتراي خود را در رشته شيمي از دانشگاه شيكاگو دريافت كرد. پايان نامه دكتر شفيعي در آن زمان در آمريكاي شمالي مقام نخست را كسب نمود و برنده جايزه 20 هزار دلاري دانشگاه در همان سال شد.

بازگشت به کشور و خدمات مختلف

وي در سال 1348 علیرغم درخواست همکاری دانشگاه های آمریکا، به ايران بازگشت و به عنوان عضو هيئت علمي دانشكده داروسازي دانشگاه تهران به فعاليت مشغول شد. در دوران جنگ و پس از شروع حملات شیمیایی عراق، او به مطالعه و آزمایش بر روی این گازهای شیمیایی و راه های خنثی سازی آنها پرداخت و خدمات مؤثری انجام داد.

دكتر شفيعي در سال 1365 به عنوان رئيس دانشكده داروسازي انتخاب و مشغول به كار شد. وي در كنار اين مسئوليت، مسئوليت هاي ديگري از قبيل، عضو شوراي تحقيقات كشور، عضو شوراي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي تهران، عضو شوراي گسترش دانشگاه علوم پزشكي تهران، عضو هيئت امناي دانشگاه علوم پزشكي تهران، مدير مسئول مجله دارو ، عضو هيئت مميزه مركزي وزارت بهداشت و درمان و عضو هيئت مميزه دانشگاه علوم پزشكي تهران، دبير شوراي آموزشي داروسازي و تخصصي و مشاور سازمان جهاني بهداشت در كنوانسيون منع استفاده از سلاح هاي شيميايي را بر عهده داشته است.

اولين مقاله علمي دكتر شفيعي در سال 1964 منتشر شد . ایشان تا کنون 411 مقاله بين المللي و 11 كتاب (به تنهايي و يا با همكاري ديگر اساتيد) به نگارش درآورده است.

برخی از دیدگاه های ایشان به عنوان یکی از داروسازان موفق جهان

داروسازان موفق جهان: دكتر شفيعي از افرادی است که معتقد به تربيت دانشجويان در دوره هاي تخصصي در داخل كشور است. وی همچنین در خصوص تولید دارو در داخل کشور می گوید: ما توانايي و امكانات لازم براي توليد هر دارويي را در كشور داريم ولي توليد بسياري از آنها اقتصادي نيست. اگر قرار باشد براي توليد يك داروي جديد 10 تركيب را از خارج وارد كنيم، اقتصادي تر اين است كه داروي توليد شده را با قيمت كمتر از خارج وارد كنيم. توليد اين دارو زماني مقرون به صرفه خواهد بود كه 8 مورد از اين 10 تركيب مورد نياز در كشور توليد ‌شود.

مطلب پیشنهادی:  راه هاي افزايش انرژي

استاد پيشكسوت و چهره ماندگار علوم پزشكي كشور در ادامه سخنان خود توليد داروهاي با كيفيت و جديد و افزايش همكاري صنايع دارويي با دانشگاه‌ها را از جمله نتايج ايجاد فضاي رقابتي در كشور عنوان كرد.

به گفته رييس پيشين دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي تهران، با توجه به اينكه اعضای هيات علمي دانشكده داروسازي بر خلاف ساير دانشكده‌هاي علوم پزشكي، دغدغه مسووليتهاي باليني ندارند و صرفا در جهت امور آموزشي و پژوهشي فعاليت مي‌كنند، بنابراين دانشكده داروسازي در مقايسه با ساير دانشكده‌هاي علوم پزشکی، جايگاه مناسبي در امر پژوهش دارد.

نام 10 داروساز ایرانی میان دانشمندان برتر جهان می درخشد

به گزارش روابط عمومی سازمان تدارکات پزشکی به نقل از ایرنا براساس گزارش ماه جولای نظام رتبه بندی ESI با داشتن 17 عضو هیات علمی در جمع دانشمندان برتر پر استناد جهان در رشته موضوعی مربوطه در صدر فهرست برترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار گرفت.
نتایج نظام رتبه بندی (ESI (Essential Science Indicators براساس میزان استناد به مقالات مجلات منتخب در بانک اطلاعاتی ISI Web of Science و طی دوره 10 سال و چهار ماه (از اول ژانویه 2005 تا پایان اپریل 2015) محاسبه شده است.
بنا بر اعلام گروه علم سنجی، مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، 31 دانشمند برتر علوم پزشکی کشور در فهرست یک درصد دانشمندان برتر پراستناد دنیا در رشته موضوعی مربوطه قرار گرفته اند که 17 تن از این شمار ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند.
دکتر جعفریان اظهارداشت که از شمار 17 دانشمند دانشگاه علوم پزشکی تهران ، 10 تن آنان داروساز هستند.
وی، نقش داروسازی را از دو جنبه علمی به معنای تولید دارو و ارایه خدمات دارویی در کیفیت سلامت مردم مؤثر دانست.
جعفریان در حوزه داروسازان موفق جهان، معرفی برترین داروساز های ایران و جهان افزود: ایران در زمینه تولیدات دارویی طی سال های گذشته پیشرفت های خوبی داشته است و مرکز رشد فراورده های دارویی دانشگاه بیش از 10 سال است که توانسته است بعضی از داروهای گران قیمت بایوتکنولوژی را در کشور تولید کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ، صرفه جویی ارزی و دسترسی بیشتر مردم به فراورده های دارویی را نتیجه تولیدات داخلی دارو خواند و افزود: مرکز رشد علوم دارویی دانشگاه بر اساس برنامه خود هرسال تولید تعدادی داروی جدید را در دستور کار قرار داده است و این امر در سایر مراکز کشور نیز وجود دارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: دانشکده داروسازی از دانشکده های برجسته این دانشگاه است و بیشترین سرانه تولید مقاله به ازای هیات علمی را دارد. همچنین در 11 رشته تخصصی، دانشجویان مقطع PhD را در سطح بالایی تربیت می کند.
وی افزود: این گروه، هم از بعد آکادمیک که مربوط به فعالیت های آموزشی و پژوهشی است و هم از بعد ارایه خدمت جز گروه های برجسته دانشگاه به شمار می آید.
جعفریان با اشاره به نقش حرفه داروسازی خارج از محیط های علمی گفت: داروسازان به طور مستقیم با مردم سروکار دارند؛ بنابراین ارایه خدمت درست و واقعی همراه با مشاوره و راهنمایی لازم، قسمت مهمی از کار داروسازی است.
وی در زمینه داروسازان موفق جهان اظهار داشت: در واقع داروخانه صرفاً محل فروش دارو نیست بلکه محیطی است که باید نسبت به مسائل علمی مرتبط با ارایه دارو به مردم، نظارت و توجه داشته باشد و درصورت نیاز مردم را راهنمایی کند.

ویژگی های یک داروساز موفق

در بحث داروسازان موفق جهان به خصوصیات داروساز موفق می پردازیم. توانایی های یک داروساز تنها در مسائل فنی خلاصه نمی‌شود. داروسازها باید بتوانند به‌راحتی با بیماران و مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. برای مثال، آنها در مسائل مختلف مربوط به دارو از جمله دوز مصرفی، نحوه‌ی نگهداری، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و موارد دیگر با مراجعه‌کنندگان صحبت می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:  شربت ایمیونس دندان را سیاه میکند؟ (حقايق و واقعيت ها!)

هنگامی که دارویی را می‌سازند نیز بایستی رویه‌ی ترکیب مواد، بسته‌بندی، برچسب‌گذاری و توزیع داروها را مدیریت نمایند تا از کیفیت مناسب، مصرف مطابق تجویز پزشک و دورریختن داروها به نحوه‌ی صحیح – هم در داروخانه و هم توسط خود بیمار – اطمینان حاصل کنند.

داروسازها علاوه بر نظارت دقیق بر جزئیات اداره‌ی داروخانه (مانند ثبت سفارش، حفظ موجودی و تطبیق عملکرد داروخانه با جدیدترین قوانین و مقررات مربوطه)، باید خدمات ارزنده‌ای نیز به مشتریان ارائه دهند و برای مثال به آنها در زمینه‌ی استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی مشاوره دهند.

دکتر داروساز عموماً با پزشک‌های مختلف نیز در ارتباط است تا سوءتفاهم‌های مربوط به نسخه‌ی بیماران را برطرف کند، کیفیت و اثربخشی برنامه‌های دارویی مختلف را ارزیابی نماید و در مورد انواع ژنریک داروهای پرهزینه‌ی برندهای مختلف اطلاعات کافی به دست آورد.

توجه به جزئیات، برخورداری از مهارت‌های ارتباطی قوی و تخصص علمی از مهم‌ترین ویژگی های یک داروساز موفق محسوب می‌شوند.

امتیاز شما post
سفارش آنلاین در واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات پیشنهادی برای شما
Picture of علیرضا نادری
علیرضا نادری

داروساز، عاشق تولید محتوا و همیشه در حال آموختن و آموزش دادن هستم.

لینکدین من
اشتراک گذاری این مطلب