فواید و عوارض آمپول نوروبیون – خواص و نحوه مصرف نوروبيون

در اين مطلب به فواید و عوارض آمپول نوروبیون مي پردازيم. آمپول نوروبیون نوعی مکمل ویتامین B و حاوی ویتامین‌های B1 + B6 + B12 به شکل آمپول است. این ویتامین‌ها اعصاب را تغذیه، محافظت و بازسازی می‌کنند. ویتامین B1 (تیامین مونونیترات) در هدایت تکانه‌های عصبی نقش دارد.

ویتامین B6 (پیریدوکسین هیدروکلراید)، نقش اساسی در سیستم عصبی به‌ ویژه در متابولیسم انتقال‌دهنده‌های عصبی ایفا می‌کند و B12 (سیانوکوبالامین ) در متیلاسیون (یک فرایند بیوشیمیایی) سیستم عصبی نقش دارد.

آیا آمپول نوروبیون باعث چاقی می‌شود؟

برخی تصور می‌کنند که با تزریقِ ادامه‌دار این داروی تقویتی چاق خواهند شد. اما، غالبا مصرف ویتامین B تغییری در وزن شما ایجاد نمی‌کند.

گاهی بعضی افراد بعد از مصرف نوروبیون، اشتهای بیشتری پیدا می‌کنند و به‌تبع آن وزن‌شان هم افزایش می‌یابد. این اتفاق به دلیل کمبود ویتامین B12 در آنهاست که باعث بی‌اشتهایی‌شان بوده و با مصرف نوروبیون اشتهای‌شان باز‌گشته و احتمالا کمی وزن اضافه کردند. با انجام تمرین و ورزش می‌توان اضافه وزن را کنترل کرد تا دچار چاقی نشویم.

فواید تزریق آمپول نوروبیون

مزیت اصلی تزریق این آمپول یا ترکیبات مشابه ویتامین B، پیشگیری یا درمان کمبود خفیف ویتامین B است. ویتامین‌های B نقش مهمی در بسیاری از عملکردها در بدن بازی می‌کنند و به ایجاد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند و به متابولیسم و استفاده از برخی مواد مغذی برای مثال کمک می‌کنند. کمبود ویتامین B به دلیل دریافت نکردن ویتامین‌های کافی از رژیم غذایی یا مشکل جذب آن‌ها توسط بدن است.

در مورد فواید و عوارض آمپول نوروبیون مي توان اشاره كرد کمبود ویتامین B می‌تواند علائم مختلفی مثل خستگی، ضعف، کم‌خونی، کاهش وزن، علائم آسیب عصبی، مانند سوزن‌سوزن شدن یا درد بی‌حسی در دست‌ها و پاها، افسردگی، مشکلات مربوط به اندام‌های مختلف مانند کبد، کلیه یا پوست و ضعف سیستم ایمنی بدن را در فرد ایجاد کند.

مطلب پیشنهادی:  افزایش بازدهی؛ 11 راه برای اینکه همیشه پربازده باشید

تاثیر آمپول نوروبیون بر کمبودهای تغذیه‌ای

کمبود مواد مغذی زمانی رخ می‌دهد که بدن مقدار لازم ماده مغذی را از غذا جذب یا دریافت نکند. کمبودها می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی، اختلالات پوستی، رشد کوتاه یا ناقص استخوان و حتی زوال عقل (اختلال در توانایی فکر کردن و یادآوری) شود.

آمپول نوربیون علاوه بر کمک به درمان کمبودهای تغذیه‌ای به بدن کمک می‌کند تا قدرت استفاده از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها برای انرژی و ساخت پروتئین‌های جدید را پیدا کند.

سفارش مقاله مروري

تاثیر آمپول نوروبیون بر نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی یک بیماری ناشی از آسیب به اعصاب واقع در خارج از مغز و نخاع (اعصاب محیطی) است. این آسیب باعث ضعف، بی‌حسی و درد در دست و پا شده و بر هضم، ادرار و گردش خون نیز تأثیر می‌گذارد.

از ديگر نكات مربوط به فواید و عوارض آمپول نوروبیون مي توان گفت تزریق نوروبیون برای تسکین علائم آسیب عصبی در پا و دست نیز کاربرد دارد.

ویتامین B6 بر بدن چه تأثیری دارد؟

ویتامین  B6، پروتئین و چربی را جذب کرده و ضد تهوع است. کمبود این ویتامین باعث تورم بدن، ریزش موها و شوره سر و خونریزی می‌شود. اگر این کمبود ادامه پیدا کند باعث کم‌خونی و از بین رفتنِ بافت‌های بدن می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  اینفوگرافیک ضد آفتاب ها

همچنین ضعف اعصاب، دشواری در راه رفتن و درد شکم را به‌وجود می‌آورد. خوردنِ بادام‌‌زمینی به علت وجود ویتامین B6 به خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

درباره فواید و عوارض آمپول نوروبیون مي توان گفت كه تزریق نوروبیون می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند. آمپول نوروبیون در سرماخوردگی و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی بسیار موثر است و می‌تواند روند بهبود این بیماری‌ها را سریع‌تر کند.

سایر فواید آمپول نوروبیون

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود پوست
  • افزایش رشد ناخن‌ها
  • سلامت قلب
  • سلامت کبد
  • افزایش وزن
  • رفع خستگی و افزایش انرژی
  • رفع استرس

نوروبیون برای مردها

ویتامین B12 و دیگر ویتامنی‌های گروه ب نقش کلیدی در بدن مردان و قوای جنسی و میزان باروری دارد. متأسفانه بسیاری از مردان از طریق رژیم غذایی یا وسایل طبیعی ویتامین B کافی دریافت نمی‌کنند.

بدون مقدار مناسب ویتامین B، مردان ممکن است احساس تنبلی، افسردگی، فراموشی و کاهش میل جنسی کنند. به همین دلیل پزشک توصیه به برنامه غذایی سرشار از انواع ویتامین خانواده ب و آمپول یا قرص نوروبیون می‌کند.

نوروبیون برای زنان

به طور کلی مصرف مکمل ویتامین و تزریق نوروبیون در دوران بارداری منعی ندارد اما باید با تشخیص پزشک و نیاز بدن مادر مصرف یا تزریق شود. تزریق آمپول نوروربیون و ویتامین‌های ب در ۳ ماهه دوم بارداری صورت می‌گیرد.

فواید و عوارض آمپول نوروبیون در دروان شیردهی نیز باید زیر نظر پزشک تجویز شود زیرا هنوز مطالعات زیادی درباره اینکه مصرف نوروبیون برای زنان شیرده مجاز است یا خیر انجام نشده است و عوارض آن مشخص نیست.

مطلب پیشنهادی:  قرص آلتادین هر چند ساعت مصرف مي شود؟ (گلودرد)

ویتامین‌های B1، B6 و B12 اجزای ضروری متابولیسم سلول‌های عصبی طبیعی هستند. ترکیب آنها در آمپول نوروبیون، احتمالا اثربخشی درمانی آن‌ها را در مقایسه با اثر آن‌ها به‌ صورت جداگانه افزایش می‌دهد. نوروبیون به‌ طور کلی یک مکمل بی‌خطر و راهی ساده برای دریافت برخی ویتامین‌های گروه B است. مصرف قرص نوروبیون نیز ممکن است به اندازه تزریق موثر باشد. قرص‌ها معمولا به راحتی در دسترس بوده و ارزان‌تر هستند و مصرف آن‌ها نیز راحت‌تر است. با این حال، نوروبیون تزریقی راحت‌تر در بدن جذب می‌شود. پزشکان معمولا برای رفع دردهای عصبی، کم خونی، خستگی مفرط، اضطراب و کمبود ویتامین ب، تزریق نوروبیون را تجویز می‌کنند.

عوارض آمپول نوروبیون

آمپول نوروبیون مانند هر داروی دیگر عوارضی به همراه دارد. حال این عوارض کم خطر یا شدید هستند. این عوارض شامل موارد زیر است:

  • کهیر؛
  • اضطراب؛
  • خارش پوستی؛
  • احساس ضعف؛
  • خونریزی معده؛
  • آلرژیِ شدید و تهدید کننده؛
  • احساس درد و گرفتگی در ناحیه گلو
  • آیا آمپول نوروبیون در بارداری و شیردهی مجاز است؟

    به‌طورکلی استفاده از آمپول نوروبیون در شیردهی و بارداری هیچ مشکلی ندارد. اما کلیه خانم‌ها در این دوران باید قبل از تزریق آمپول نوروبیون با پزشک خود مشورت کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که دریافت دوز بالای این آمپول در دوران شیردهی می‌تواند مقدار شیر را کاهش دهد. بنابراین هیچ‌گاه به صورت خودسرانه و در دوز بالا از این آمپول استفاده نکنید.

در اين مطلب به فواید و عوارض آمپول نوروبیون پرداخته شد.

امتیاز شما post
سفارش آنلاین در واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات پیشنهادی برای شما
Picture of علیرضا نادری
علیرضا نادری

داروساز، عاشق تولید محتوا و همیشه در حال آموختن و آموزش دادن هستم.

لینکدین من
اشتراک گذاری این مطلب